اتومات پمپ آب چیست و چه کارایی دارد؟

کلید فشار آب یکی از تجهیزات اصلی در سیستم آبرسانی می‌باشد. همچنین اتومات پمپ آب با نام کلید پرشر سوئیچ نیز شناخته می‌شود. به طور کلی هر مکانی که از پمپ استفاده شود، باید یک کلید تنظیم کننده فشار آب نیز وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر برای کنترل عملکرد پمپ نیاز است تا از ابزار دیگری بهره برداری شود.

برای اینکه بهتر با این موضوع آشنا شوید؛ برای کنترل زمان شروع به کار پمپ، خاموش شدن پمپ، میزان فشار پمپاژ آب و غیره توسط اتومات پمپ آب تعیین می‌شود. بنابراین به طور خلاصه کارکرد اصلی اتومات پمپ آب تنظیم فشار و کنترل رفتار پمپ است. تصور کنید پمپ آب بدون وقفه در حال کار کردن می‌باشد، در حالی که هیچ آبی در شبکه آبرسانی وجود ندارد، همین امر سبب می شود تا پمپ آب بسوزد.

بر همین اساس برای کنترل عملکرد پمپ آب باید کلید اتومات پمپ آب وجود داشته باشد تا میزان کارایی پمپ آب بالا رود. در ادامه مطلب از ایران جهش به نحوه تنظیم کلید اتومات پمپ آب می‌پردازیم.

چگونه عملکرد پمپ آب کنترل می شود؟

در گذشته برخی از افراد پمپ آب را به طور مستقیم به کنتور آب شهری متصل می‌کرده، البته لازم به ذکر است که این کار کاملا غیر قانونی می‌باشد و همچنین موجب افزایش بها آب شده و احتمال خراب شدن پمپ آب را چندین برابر می‌کند. بنابراین به ابزاری نیاز است که با بررسی فشار آب شهری تعیین کند که در چه شرایطی پمپ با چه فشاری شروع به کار کند.

انواع اتومات پمپ آب چیست؟
نمایی از پمپ ایستاده

اکنون با توجه به مورد ذکر شده فوق می‌توان گفت که کاربرد اصلی کلید اتومات پمپ آب تنظیم، کاهش و افزایش سطح فشار آب مصرفی می‌باشد. توجه داشته باشید از آنجایی که فشار آب بیش از حد می‌تواند برای سیستم لوله کشی آب مشکل ساز باشد برای تنظیم کلید پرشر سوئیچ باید علاوه بر میزان فشار مورد نظر به سیستم لوله کشی آب ساختمان نیز توجه شود.

از مزایا مهم کلید فشار پمپ آب می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • کنترل کاملا اتوماتیک پمپ آب، بدون عملیات دستی
  • عملکرد بالا
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • سروصدا کم
  • سازگار با محیط زیست
  • استفاده از متریال با کیفیت بالا

نحوه نصب کلید اتومات پمپ آب

پس از نصب پمپ آبرسانی بایستی یک شیر یکطرفه جهت جلوگیری از برگشت آب بر سر آن قرار بگیرد. سپس باید از یک پنج راهی استفاده کنید و در نهایت کلید اتوماتیک مکانیکی را روی آن نصب کنید.

بعد از طی کردن این مرحله، نوبت به سیم کشی آن می رسد. با توجه به نوع سیستم پمپ آبرسانی باید فرایند آن را توسط نصاب پمپ آب صورت بگیرد. اگر از بوستر پمپ آبرسانی استفاده می‌کنید، باید سیم‌کشی به تابلو برق آن نصب شود. در صورتی که اگر از بوستر پمپ آب استفاده نمی‌کنید، پرشر سوئیچ باید به طور مستقیم به برق پمپ آب وصل شود. اجزا کلید اتومات مکانیکی عبارت است از :

  • پیچ تنظیم
  • اهرم
  • دیافراگم
  • اتصالات

طرز کار کلید اتومات مکانیکی

به طور معمول عملکرد کلید اتومات معمولا روی خود کلید و یا در جعبه حاوی آن حک می‌شود و در مجاورت منبع آب قرار داشته و نقش بسیار حیاتی در رساندن آب و کنترل آن دارد. این نوع کلید به طور معمول در بیشتر منازل ویلایی دو طبقه نصب می‌شود اما برای ساختمان‌های طبقاتی و اداری نیز می‌تواند مناسب باشد. کلید نامبرده به وسیله 2 عد پیچی که داخل آن قرار دارد، کنترل می‌شود. برای اینکه بهتر با وظیفه کلید اتومات مکانیکی آشنا شوید به مثال زیر توجه فرمایید. فرض کنید فشار اولیه پمپ را روی 2.5 تنظیم کرده‌ایم، زمانی که فشار آب به 2 برسد، کلید اتومات پمپ آب را روشن کرده تا فشار پمپ را به حد معین شده، برسد.

طرز کار کلید اتومات مکانیکی

کلید اتومات دیجیتالی

در صورتی از کلید اتومات دیجیتال استفاده می شود که حداقل فشار ممکن در سیستم آبرسانی وجود داشته باشد. حالت معمول در کلید اتومات پمپ آب دیجیتالی 0.5 بار است. در این نوع کلید قطعه ای به نام فلوسوئیچ تعبیه شده است که با مقدار جریان آب پمپ کار می کند. زمانی که شیر آب بسته می شود، یک بازه 8 ثانیه ای جریان آب پمپ به صفر می رسد و فلوسوئیچ نیز از کار می افتد.

برای اینکه با عملکرد کلید اتومات پمپ آب دیجیتالی آشنا شوید، به مثال زیر دقت داشته باشید. فرض کنید ساختمانی در بیشتر ساعات شبانه فشار ورودی آب عدد 2 است. بنابراین مقدار فشار آب برای تامین آب مصرف کنندگان کافی است. پس اکنون نیازی نیست تا پمپ آب روشن شود. به همین دلیل بعضی از کلیدهای دیجیتال امکان تنظیم اندازه فشار آب در آنها تعبیه شده است.

سوالات متداول در خصوص اتومات پمپ آب

استفاده از کلید اتومات پمپ آب چه مزایایی دارد؟

از مزیت های استفاده از کلید اتومات دیجیتال باید به مواردی همچون فشار سطح آب، عدم وابستگی به مخزن تحت فشار، افزایش دبی و تنظیم آسان اشاره داشت.

معایب کلید اتومات چیست؟

دقت داشته باشید هر وسیله ای علاوه بر مزیت هایش، می تواند معایبی هم داشته باشد. به عنوان مثال همان مزیت کلید اتومات ممکن است برای ساختمان دیگری عیب به شمار رود. به طوری کلی از معایب کلید اتومات می توان به مواردی همچون استهلاک بالا اشاره داشت.

جمع بندی اتومات پمپ آب

در نهایت کلید اتومات پمپ آب یکی از تجهیزات مهم در بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی است که جهت تامین میزان فشار آب نقش بزرگی را ایفا می‌کند. به اینگونه که کلید اتومات در صورتی که مخزن پمپ آب به حد نصاب نرسد، اتومات پمپ را روشن کرده تا مخزن دوباره پر شود. همچنین زمانی که آب داخل مخزن پر شود، پمپ را خاموش می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!