معرفی مشخصات پمپ دیافراگمی و کاربرد آن

پمپ دیافراگمی یکی از پمپ‌های پرکاربرد در صنعت است که دارای مصارف گوناگون است. از این پمپ در حوزه‌های صنعتی، غیر صنعتی و نیمه صنعتی بسیار استفاده می‌شود. این پمپ توانایی این را دارد که با دریافت سیالی مشخص، فشارش را تا چند برابر تغییر دهد. خرید پمپ دیافراگمی بر اساس مولفه‌ها و پارامترهای متفاوتی تقسیم می‌شود و هر کدام بر اساس این مولفه‌ها دارای کاربردهای متنوعی است. در کل این پمپ‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای زیر مجموعه‌ای برای خود هستند.

قیمت پمپ دیافراگمی بر اساس نوع، مدل و برند متفاوت است. در ادامه این مقاله از ایران جهش با ما همراه باشید تا در مورد طرز کار پمپ دیافراگمی و انواع آن برای شما مطالب مفیدی را ارائه دهیم.

پمپ دیافراگمی چیست؟

 پمپ دیافراگمی با اسم انگلیسی Air Operated Diaphragm Pump در اصل پمپی است که توان مکش بسیار زیادی دارد و نیازی به هواگیری ندارد. این پمپ زیر مجموعه‌ای از پمپ جابجایی مثبت به حساب می‌آید. این محصول کاربردی بسیار آسانی به کاربر ارائه خواهد داد و خاصیت ضد انفجاری دارد.

از این پمپ برای انتقال انواع روغن‌ها چه صنعتی و چه خوراکی، بازها، اسیدها، حلال‌ها و سایر سیالات استفاده می‌شود. به طور کلی انواع پمپ دیافراگمی شامل نوع بادی، دستی و الکتریکی است.

از ویژگی‌های این پمپ می‌توان به مکانیسم کاری آن، کاربری بسیار آسان، عملکرد عالی و قیمت رقابتی آن اشاره کرد. بهترین پمپ دیافراگمی برای انتقال بسیاری از سیالات گزینه مناسبی است. این پمپ‌ از دو صفحه دیافراگم تشکیل شده است و با توجه به سیال فعالیت خود را انجام می‌دهد.

پمپ دیافراگمی چیست؟
نمایی از پمپ دیافگرامی

این مدل از پمپ‌ها برای جابجا کردن سیالاتی که ویسکوزیته بالا، دوغاب‌های حاوی ذرات جامد با تحمل فشار تخلیه ای 1200 بار، برای انواع الکل‌ها، روغن های خوراکی و صنعتی، گازهای مایع، اسیدها، بازها و غیره استفاده می‌شود. این پمپ‌ها دارای یک دیافراگم انعطاف‌ پذیر است. با هر حرکت رفت و برگشت دیافراگم، سیال به کمک سوپاپ‌ها وارد و خارج می‌شود. پمپ‌های دیافراگمی در دسته پمپ‌های ضد انفجاری قرار دارند و کارایی ساده‌ای دارند.

جنس کاسه‌ها: آلومینوم – pp – استنلی – استیل – Ac – KR  – چدن

ماکزیم دبی: 300 گالن و یا 62 متر مکعب در ساعت

ماکزیموم هد: 8 بار یا 80 متر

سایز لوله‌ها: 1/3 – 2/1 – 4/3 – 1 – 1 2/1 – 2 – 3 – و در شرایطی 6 اینچ

نحوه عملکرد پمپ دیافراگمی

برای اینکه با طرز کار پمپ دیافراگمی آشنا شوید، لازم است نکاتی در مورد این پمپ بدانید. رایج‌ترین شکل این پمپ‌ها شکل دیافراگم دو کاناله است. این پمپ شامل یک محفظه و دو دیافراگم است که با یک میله به هم وصل می‌شود. این مدل پمپ در یک جهت خطی مشخص حرکت می‌کند و یک شیر برای توزیع هوا دارد.

به وسیله این شیر هوا به پشت دیافراگم هدایت می‌شود و اینگونه حرکت ایجاد می‌شود. این حرکت عمل رفت و برگشتی را به شکل مداوم ایجاد می‌کند و سیال را به داخل مخزن پمپ انتقال می‌دهد. در این زمان فشار زیاد خواهد شد و سیال به خارج از پمپ انتقال می‌یابد.

شیرهای یکطرفه در AODD بسیار نقش مهمی دارند و از انواع زبانه‌ای، توپی و سوپاپی تشکیل شده‌اند. ویژگی شیر زبانه‌ای این است که به پمپ اجازه عبور ذرات ریز به شکل جامد را خواهد داد. نوع شیر یکطرفه توپی به این شکل است که ورودی در پایین محفظه دیافراگم است. خروجی نیز در بالای آن قرار دارد.

راه انداز پمپ دیافراگمی (AODD)

پمپ دیافراگمی که به صورت مخفف به نام AODD شناخته می‌شود، با انواع مختلفی راه اندازها ایجاد می‌شود. از جمله این راه اندازها می‌توان به نوع بادی یا هوای فشرده، الکتریکی، دستی اشاره کرد. در صنعت راه‌انداز هوای فشرده یا همان بادی یکی از پرمصرف‌ترین محصولات در صنعت به حساب می‌آید.

ویژگی‌‌ پمپ دیافراگمی

در AODD توان مصرفی و میزان هوای مصرفی ارتباط دارد. اگر دبی خروجی در حد صفر باشد حجم هوا در کمترین میزان خود خواهد رسید. در عوض اگر دبی در حداکثر باشد، حجم هوا هم بیشترین مقدار خود را دارد. ویژگی و مزیت اینگونه کارکرد باعث می‌شود جریان خروجی پمپ در تمام حالت‌ها قابل استفاده است. البته تعمیر پمپ آبرسانی از این جنس، در صورت استفاده درست بسیار کم انجام می‌شود که به عنوان یک مزیت به حساب می‌آید.

جنس شیر یکطرفه پمپ دیافراگمی

شیر یک طرفه همانطور که گفته شد در پمپ‌های دیافراگمی بسیار با اهمیت است. انواع مختلف شیر یکطرفه برای انتقال و جابجایی مواد و سیالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ حتی قابلیت انتقال مواد ساینده و اسلاری را دارد. برای بیشتر کردن مقاومت در برابر خوردگی و سایش، یک لایه پلاستیک ضخیم روی فلز آن قرار داده شده است. از مواد الاستوری نیز در ساخت شیرهای یک طرفه استفاده می‌شود.

مزایای پمپ دیافراگمی

پمپ AODD دارای مزایا و ویژگی‌های خاصی است که تمام این موارد عملکرد عالی این پمپ را در بر خواهد داشت. در زیر به تعدادی از این ویژگی‌های AODD اشاره خواهیم کرد:

  • قابلیت حمل و نقل آسان
  • قابلیت نصب در فضاهای مختلف
  • تنظیم دبی و فشار پمپ با توجه به فشار هوا
  • قابلیت مکش مناسب از هر مخزنی
  • استفاده از پمپ به صورت خشک
  • قابلیت استفاده در سه حالت بالاتر یا پایین‌تر  از سیال و یا غوطه ور شدن در سیال
  • توان بسیار زیاد مکش
  • قابلیت استفاده در محیط‌هایی با قابلیت اشتعال و انفجار
  • قابلیت استفاده در محیط‌های بسته به دلیل ایجاد نکردن حرارتی از خود

مزایای پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی بادی

پمپ دیافراگمی بادی دارای 2 صفحه دیافراگم است و بسته به اینکه سیالی که از آن عبور می‌کند آتش‌زا یا ساده باشد از سیستم‌های الکتریکی یا محرک پنوماتیک بادی استفاده می‌شود. در مورد پمپ‌های دیافراگمی باید گفت که مایع بر اثر کاهش فشاری که در محفظه پمپ که آن هم به علت عمل رفت و برگشت حاصل از تخلیه هوای دیافراگم و پر شدن آن صورت می‌گیرد، وارد پمپ می‌شود. و با افزایش فشار، سیال به بیرون انتقال و پمپاژ می‌شود.

یک مدل دیگری از پمپ دینامیکی بنام بشکه کش است. همانطور که از نام این مدل پمپ پیداست برای تخلیه داخل مخازن و بشکه ها استفاده می‌شود. دارای مکش بالا هستند و با هوای فشرده کار می‌کنند و برای مکش و انتقال سیالات قابل اشتعال مانند حلال‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی پمپ دیافراگمی

با توجه به مطالبی که در مورد پمپ دیافراگمی گفته شد، شما با این محصول و نحوه کارکردش آشنا شدید. همیشه در استفاده از این پمپ باید نکات مربوط به آن را بدانید. این پمپ و دیافراگم آن نیاز به بازدید دوره‌ای دارد تا از آسیب‌های احتمالی آن پیشگیری شود. اگر سوالی در مورد این پمپ داشتید، مجموعه ایران جهش با داشتن کارشناسان مجرب قادر است تمامی سوالات شما را در زمینه انواع پمپ و بوستر پمپ پاسخگو باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *