بوستر پمپ آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه با افزایش تراکم شهرنشینی و طبق قوانین جدید شهرداری تمامی ساختمان‌های بلند، باید از بوستر پمپ آتش نشانی در تاسیسات خود استفاده کنند. در تعریف این وسیله باید گفت که به نصب موازی یک یا چند پمپ و اضافه کردن تجهیزات برای آبرسانی به همراه یک پنل الکتریکی با تابلوی برق اختصاصی، بوستر پمپ آبرسانی یا آتش نشانی گفته می‌شود.

بوستر پمپ آتشنشانی با وجود مکانیسم‌هایی که با آن نصب می‌شود، قادر است تمامی آبرسانی، سیستم اطفای حریق و هشدار را انجام دهد. قیمت بوستر پمپ آتش نشانی با توجه به توان و مشخصات آن تعیین می‌شود. در ادامه به معرفی اصطلاحات، قسمت‌ها و نحوه انتخاب برندی معتبر خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی باید توسط تیمی مجرب و متخصص صورت گیرد.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند نمایش

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

برای انتخاب بوستر پمپ آتش نشانی، نیاز است که در مورد چیستی این دستگاه اطلاعات خوبی را کسب کنید. امروزه استفاده از سیستم‌های هشدار و اطفا حریق در شهرها الزامی شده است. Fire Booster Pump توانایی دارد که فشار و دبی مورد نیاز برای شبکه اطفا حریق را ایجاد کند. این نوع بوستر پمپ بسیار کم مورد استفاده می‌شود و باید طی دوره‌های منظم آن را روشن و خاموش کنید که این کار از گیرپاژ کردن پمپ‌های آب جلوگیری خواهد کرد. همچنین تولید کننده بوستر پمپ آتش نشانی، باید همه این موارد را به شکل مکتوب و شفاهی برای مشتری توضیح دهد.

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

علاوه بر استفاده در ساختمان‌ها، از این بوستر پمپ در صنایع مختلف استفاده می‌شود. پمپ مخصوص پتروشیمی، مواد نفتی و اطفای حریق هیدرولیک آتش نشانی از جمله موارد استفاده شده است. همیشه باید Fire pump booster در نزدیکی منبع یا مخزن آب باشد تا بتواند حداکثر کارایی را داشته باشد. محلی که به شبکه اسپرینکلر مجهز شده و از استاندارد NFPA22 نیز برخوردار است. حتما این نکات را در کاتالوگ بوستر پمپ آتش نشانی به صورت کامل خواهید دید. همچنین در کاتالوگ در مورد تعمیر پمپ ایستاده و آبرسانی به کار رفته در بوستر پمپ توضیحاتی داده شده است.

شماره تماس جهت مشاوره و خرید بوستر پمپ آتشنشانی: 09123948291 و 02133280195

بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می‌کند؟

بوستر پمپ‌های آتش نشانی فشاری معادل 120 تا 140 درصد نامی خود را در شرایط نرخ جریان، صفر می‌کنند. حداکثر نرخ جریانی که از بوستر پمپ آتش نشانی انتظار می‌رود، نرخ جریان 150% در فشار 65% نامی است. نقطه نامی بوستر پمپ آتش نشانی، فشار و جریان معادل 100% نامی را به وجود می‌آورد.

به صورت کلی بوستر پمپ آتش نشانی باید فشار آب را در حدی مشخص نگه دارد تا در مواقع اضطراری از آن استفاده کند. زمانی که سنسورهای آتش نشانی اتفاقی را حس کردند، به تابلو برق بوستر پمپ هشدار می‌دهند و کل سیستم روشن خواهد شد. اگر جوکی پمپ در مدار باشد، کم شدن فشار را برای کل سیستم، جبران خواهد کرد.

اگر جوکی پمپ نتوانست میزان دبی مورد نیاز را تامین کند، تابلو فرمان برق دستور به روشن شدن پمپ‌های بعدی می‌دهد. جوکی و سایر پمپ‌ها در کنار هم مقدار فشار مورد نیاز را تامین می‌کنند. این پمپ تا وقتی کار می‌کند که در حال استفاده از آب آن باشید. نقش پرشر سوئیچ و تابلو فرمان در این زمان بسیار حیاتی است.

اگر تابلو برق فرمان دستور به توقف دهد، دیزل موتور پمپ یا الکتروموتور از کار خواهد افتاد. این بوستر پمپ فشار مورد نظر شما را تامین خواهد کرد و هد آن بسیار وابسته به انتخابتان بستگی دارد. نقش منبع یا مخزن آب در این محصول بسیار پر رنگ خواهد بود. محاسبه هد و دبی پمپ آتش نشانی به شما کمک می‌کند که عملکرد دستگاه خود را به درستی بسنجید.

جوکی پمپ آتش نشانی چیست؟

پمپ آتش نشانی جوکی، یک پمپ با توان پایین است که برای حفظ فشار در سیستم اطفاء حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول در زمان استفاده با یک پمپ آتشنشانی شروع به کار خواهد کرد. وظیفه اصلی آن رساندن آب به سیستم آبرسانی در زمان آتش سوزی است. طراحی پمپ آتش نشانی جوکی به شکلی خواهد بود که فشار سیستم آبرسانی برای اطفاء حریق را در سطح ثابتی نگه دارد و پمپ اصلی آتش نشانی را جهت استفاده زودتر از هر زمان دیگری به کار اندازد.

اصطلاحات کاربری در بوسترهای اطفای حریق

رایزر تر: لوله‌ای است که همواره در داخل آن، آب وجود دارد و به سیستم آبرسانی ساختمان متصل است.

رایزر خشک: لوله‌ای عمودی و خالی از آب است که در هر طبقه یک خروجی دارد. این لوله به آب لوله کشی ساختمان متصل نیست و آن در زمان آتش سوزی توسط پمپ خودروی آتش نشانی از آب پر خواهد شد. این رایزر کمک می‌کند تا بدون اتلاف وقت از محل خودروی آتش نشانی تا طبقات فوقانی آبرسانی شود و آتش خاموش گردد.

رایزر ترکیبی: دارای 2 خروجی است که یکی از آن‌ها همواره آب دارد. از این دو خروجی، یکی به سیستم اطفای حریق ساختمان متصل و دیگری مخصوص خودروی آتش نشانی است. در صورتی که از رایزر مشترک استفاده می‌کنید، تمام تجهیزات باید بر روی یک خط افقی انشعاب گرفته شده باشند و از هر رایزر برای هر طبقه استفاده شود.

بر اساس NFPA 13 حداکثر فشار کار در سیستم اطفاء حریق نباید بیش از 1/12 بار باشد. حداکثر فشار پشت جعبه‌های آتش نشانی نباید بیشتر از 9/6 بار انتخاب شود. توصیه می‌شود، در ساختمان‌ها از زون‌های مختلف برای اطفاء حریق استفاده شود.

سایز لوله های بوستر پمپ آتش نشانی

در ادامه ما سه سایز لوله‌های بوستر پمپ آتش نشانی در ایران جهش را برای شما نام برده‌ایم:

  1. اندازه لوله ایستاده کلاس یک و سه، حداقل 4 اینچ است.
  2. اندازه لوله ایستاده کلاس 4، حداقل 2 یا 1/2  اینچ خواهد بود.
  3. اندازه رایزر مشترک، حداقل 4 اینچ محاسبه می‌شود.

حداقل فشار مورد نیاز خروجی دورترین شیلنگ آتش نشانی 4/3 اینچ معادل 2 بار در نظر گرفته می‌شود. به علاوه، فشار خروجی‌ها بیشتر از 7 بار نباید باشد. توصیه می‌گردد، در صورت افزایش فشار به بیش از مقدار مجاز، از ادوات تنظیم فشار استاندارد استفاده شود. اگر به علت افزایش ارتفاع ساختمان نیاز به زون‌های فشار بالا و فشار پایین است، می‌توان از رایزرهای مجزا با پمپ مشترک استفاده کنید.

همچنین در مجاورت لوله‌های ایستاده مجهز به سامانه تنظیم فشار، یک رایزر درین مناسب نصب می‌شود که توانایی هدایت جریان کامل خروجی از بزرگترین دستگاه تنظیم فشار را خواهد داشت. طبق ضوابط آتش نشانی تهران NFPA، دبی بایستی حداقل 100 گالن بر دقیقه باشد. به علاوه در تمام ساختمان‌هایی که دارای سیستم اطفای حریق هستند، باید از شیر دوقلو استفاده کرد.

اگر رنج فشار کاری در بازه مجاز نباشد، برای کاهش فشار می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • نصب مخزن در بالاترین طبقه و نقطه ساختمان
  • نصب بوستر پمپ آتشنشانی مجزا برای هر منطقه در موتورخانه
  • استفاده از مخزن شکست برای هر زون
  • نصب پمپ‌ها در زون مرتبط
  • با استفاده از فشار پشت جعبه‌های تقسیم می‌توان فشار را کاهش داد، به طوری که حداکثر فشار پشت شیر از 7 بار بیشتر نباشد.

انواع بوستر پمپ آتش نشانی

شماره تماس جهت مشاوره و خرید پمپ آتش نشانی: 09123948291 و 02133280195

انواع بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی را می‌توان به چند دسته بندی کلی تقسیم کرد:

  • بوستر پمپ آتش نشانی ساده
  • بوستر پمپ آتش نشانی دارای الکتروپمپ پیشرو  یا جوکی دار
  • بوستر پمپ جابجایی مثبت آتش نشانی
  • بوستر پمپ حرکتی
  • بوستر پمپ زمینی آتش نشانی

در بوستر پمپ آتشنشانی ساده، از دو یا چند الکتروپمپ اصلی یا پمپ طبقاتی ایستاده که مشخصات یکسانی دارند، استفاده شده است. اما در بوستر پمپ آتش نشانی الکتروپمپ پیشرو، از یک جاکی پمپ (Jockey Pump) و یک یا چند الکتروپمپ اصلی استفاده می‌گردد. ظرفیت پیشرو کمتر از الکتروپمپ اصلی ولی فشار آن برابر است.

طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

اگر شما نیز به دنبال روشی برای یادگیری طراحی و محاسبه بوستر پمپ‌های آتش نشانی هستید، باید نکاتی را در نظر داشته باشید. همیشه باید از استانداردهای مطرح در زمینه این بوستر پمپ‌ها استفاده کنید. تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی نقش موثری در عملکرد این سیستم دارد. مشخصات بوستر پمپ آتش نشانی در طراحی و انتخاب این تابلو برق بسیار موثر خواهد بود.

شما باید از تابلوهای برق مناسب با توان خروجی مورد نیاز خود استفاده کنید. این مدل بوستر پمپ‌های آبرسانی با توجه به مصرفشان در فضاهای بزرگ، تنوع زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. در انتخاب محصول مناسب خود، از نمونه‌ای استفاده کنید که طراحی و تولید آن توسط سازمان آتش نشانی تایید شده باشد.

باید در کاتالوگ بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی تمامی موارد مربوط به مشخصات فنی ذکر شده باشد. محاسبات باید توسط کارشناسان مجرب صورت گیرد و در انتخاب بهترین پمپ و سیستم آبرسانی راهنمایی لازم را انجام دهد.

منظور از بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی یک دستگاه یکپارچه متشکل از یک یا چند عدد الکتروپمپ است. این الکتروپمپ‌ها به شکلی موازی با ملحق شدن به یکدیگر شروع به کار می‌کنند. این قطعه‌های موازی به صورت نوبتی روشن شده و همچنین در صورت افزایش فشار سیستم، به همان نویت نیز دوباره خاموش می‌شوند. بوسترپمپ‌های آتشنشانی به منظور تثبیت فشار به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

  • بوستر پمپ آتش نشانی دور متغیر
  • بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت

کاربردهای بوستر پمپ آتش نشانی

به منظور تنظیم و تامین فشار آب در آبرسانی در سیستم آتش نشانی در مناطق مختلف از این مکانیزم استفاده می‌شود. هد و دبی آب دو مولفه‌ای هستند که برای محاسبه میزان آب عبوری استفاده می‌شود. برای اماکنی که مجهز به هیدرانت‌های اطفاء حریق هستند، حداقل ظرفیت بوسترپمپ‌ها 500 گالن در دقیقه در نظر گرفته شده‌ است. کاربردهای اصلی بوستر پمپ آتش نشانی، استفاده در سیستم اطفاء حریق در ساختمان‌های بلند و بزرگ است.

اصول طراحی بوستر پمپ آتش نشانی و ضوابط آن در سال 1403

در طراحی و همچنین محاسبه یک بوستر پمپ آتش نشانی، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها، مشخص نمودن میزان آب مورد نیاز و فشار آن است. در ساختمان‌هایی که مسکونی هستند برای سیستم اطفاء حریق به طور معمول از هوزریل و جعبه آتش نشانی استفاده می‌شود. هر هوزریل توانایی پوشش 800 متر مربع آب را دارد. برای بیشتر نمودن سطح زیر بنا نیز از جعبه‌های آتش نشانی استفاده می‌شود. برای هر یک هوزریل 30 متر مکعب در دقیقه به عنوان حداکثر آب مصرفی در نظر گرفته خواهد شد.

بر مبنای استانداردهای جهانی، در چنین شرایطی، محاسبه مقدار ظرفیت آب برای اطفاء حریق بر اساس دو آتش سوزی به صورت همزمان و بهره بردن از دو هوزریل و یا دو عدد جعبه آتش نشانی در نظر گرفته می‌شود. میزان فشار خروجی از هر یک از نازل‌های هوزریل 5.1 بار و از نازل مربوط به جعبه آتش نشانی بر پایه استانداردهای کشورهای اروپایی 3 بار است.

پیشنهاد ما در این باره این است که علاوه بر اینکه از بوستر پمپ آب ثابت بهره می‌برید، برای تقویت فشار آب نیز از منبع تحت فشار استفاده کنید. تعمیر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما سرویس‌های دوره‌ای آن را انجام نمی‌دهید.

بهترین سیستم آتش نشانی

برای انتخاب بهترین محصول، در ابتدا باید به بررسی سیستم‌های آتش نشانی، با توجه به دستورالعمل سازمان آتش نشانی پرداخت. هنگامی که پروژه به منظور ثبت دستور نقشه به شهرداری ارسال می‌شود، یک دستورالعمل، حاوی کلیات پروژه ارائه خواهد شد. تعدادی از بندهای این دستورالعمل مربوط به سیستم‌های اطفاء حریق است. اگر شما بتوانید استفاده از این دستورالعمل‌ها را به خوبی انجام دهید، قطعا بهترین نتیجه را از نصب یک سیستم آتش‌ نشانی ایده‌آل خواهید داشت. بهتر است همیشه از برندی معتبر مثل ایران جهش برای انتخاب یک سیستم آتش نشانی مناسب، بهره ببرید.

اصول طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

تعیین مشخصات و ظرفیت بوستر پمپ های آتش نشانی

از انواع بوستر پمپ‌هایی که در صنایع و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به بوستر پمپ آتش نشانی در انواع تک پمپ و  چند پمپ اشاره کرد. این محصول با توجه به نوع سازه و تعداد طبقات ساختمان در جهت اطفاء حریق، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر مبنای استاندارد NFPA (National Fire Protection Association)، در آپارتمان‌های مجهز به جعبه‌های آتش نشانی، ظرفیت این بوستر پمپ بر مبنای مصرف 50 گالن آب در دقیقه محاسبه می‌شود.

بوستر پمپ آب دور ثابت

در هر ساختمان چند طبقه و آپارتمان، انتقال آب به طبقات بالاتر یکی از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. این نیاز را به راحتی می‌توان با نصب یک بوستر پمپ برطرف کرد. بوستر پمپ با افزایش فشار آب و همچنین رساندن به مقدار دلخواه جریان آب در گردش، فشار آب کافی را به لوله‌ها تحمیل می‌کند.

بوستر پمپ آب دور ثابت و همینطور بوستر پمپ آب دور متغیر هر دو در این زمینه استفاده می‌شوند. با این حال به دلایلی مانند متغیر بودن میزان جریان آب در گردش، معمولا دور متغیر آن کارایی بیشتری دارد. در شرایط خاص نیز به دلیل نیاز به آب پر فشار (مانند شیرهای اطفاء حریق آتش نشانی)، بوستر پمپ آب پر فشار توصیه می‌شود.

کارایی بوستر پمپ آب دور ثابت

افزایش فشار آب به یک میزان مشخص و همچنین حفظ فشار، حتی اگر فشار و جریان ورودی مختلفی در گردش باشد، وظیفه‌ای است که بوستر پمپ آب دور ثابت آن را به عهده دارد. در توزیع آب، نگه داشتن فشار آب در یک مقدار معین، برای راحتی کاربر بسیار مهم است. برای جلوگیری از نوسانات آب، بوستر پمپ آب دور ثابت با داشتن یک فشار سنج، قادر به تنظیم خروجی آب و در پایان باعث ثابت نگه داشتن فشار آن می‌شود.

مزایای استفاده از بوستر پمپ آب دور ثابت

  • ثبات فشار آب
  • جریان آب پر فشار
  • جلوگیری از نوسانات آب
  • ذخیره مقدار اضافی در منبع دیافراگمی
  • مناسب برای موارد اطفاء حریق

در حالت کلی استفاده از بوسترهای پمپ دور ثابت، متغیر و همچنین کنترلرهای آن‌ها، می‌تواند بخش قابل توجهی از فشار آب شما را برطرف می‌کند. در صنایع مختلف، کشاورزی و مصارف خانگی، استفاده از این محصول را خواهید دید.

بوستر پمپ آب دور متغیر

ماهیت بوستر پمپ دور متغیر یک شکل از شیوه طراحی و همچنین ساخت پمپ آب است که در آن مانند نامش دور متغیری نیز خواهد داشت. این بوستر پمپ قابلیت برنامه ریزی به حالات گوناگون را دارد. این کار به این علت است تا در حالات مختلف و متناسب با الگوی مصرف آب تنظیم و برنامه ریزی شود.

این فناوری به این صورت است که در درون تابلو فرمان بوستر پمپ آب، از یک کنترلر استفاده می‌شود.  این وسیله فشار مورد نیاز سیستم آبرسانی را تنظیم می‌کند. اگر نیروی فشار خروجی از بوستر پمپ آب دور متغیر از فشار پایین تری برخوردار باشد، سوئیچ ترانسمیتر در خروجی کاهش فشار را احساس کرده و سپس کنترل فرمان برای انتقال را می‌دهد. بعد از آن نیز افزایش فرکانس‌های اینورتر صادر می‌شود.

مزیت های استفاده از بوستر پمپ آب دور متغیر

  • ثابت ماندن فشار آب که یکی از ویژگی‌های اصلی بوستر پمپ آب دور متغیر
  • کاهش هزینه‌های نگهداری و سرویس
  • کاهش هزینه‌های مصرف برق
  • حذف جریان اضافه در مقایسه با بوستر پمپ آب دور ثابت
  • کاهش فضای اشغالی با حذف کردن منبع تحت فشار با ظرفیت بالاتر

در حالت کلی بوستر پمپ آبرسانی را اگر به شکل دور متغیر طراحی و اجرا نماییم از برتری ها و امتیازات بیشتری برخوردار است. این مدل از بوسترهای پمپ آب در مصرف برق نیز از استفاده کمتری برخوردار خواهند بود. همچنین بوستر پمپ آب دور متغیر از استهلاک کمتری را در طی زمان به خود می‌بینند. برای خرید پمپ عمودی و انواع بوستر پمپ آبرسانی می‌توانید با کارشناسان ایران جهش در ارتباط باشید.

تفاوت بین تابلو برق دور ثابت و دور متغیر در بوستر پمپ

در تابلو برق بوستر پمپ‌های دور متغیر از inverter درایو استفاده می‌شود. که دور الکتروموتور‌ها را بر مبنای فرکانس برق تغییر می‌دهد. علاوه بر کارایی اینورتر بر روی تابلو فرمان‌های بوستر پمپ از کنترلر که به اصطلاح عامیانه آن را HMI می‌نامند، استفاده شده است. این وسیله موظف است تا به صورت نوبتی تعویض پمپ ها را انجام دهد.

قیمت بوستر پمپ آتش نشانی

قیمت بوستر پمپ آتش نشانی

فاکتورهای زیادی در تعیین قیمت بوستر پمپ آتش نشانی دخیل است. برای آنکه بتوانید قیمت بوستر پمپ آتشنشانی را محاسبه کنید، عواملی مانند کیفیت شیرآلات و اتصالات، برند بوستر، قدرت و توان الکتروپمپ‌ها، کیفیت و اصالت مدار فرمان، کیفیت تابلو برق، کیفیت مونتاژ پمپ ها و کلکتور، از جمله این فاکتورها هستند. برای تهیه بهترین لیست قیمت پمپ آب خانگی و بوستر پمپ می‌توانید با مجموعه صنعتی ایران جهش تماس حاصل فرمایید. قیمت پمپ آتش نشانی با توجه به نوسانات بازار دچار تغییر است که ایران جهش قادر است این استعلام را برای شما انجام دهد.

شماره تماس جهت استعلام  قیمت بوستر پمپ آتش نشانی: 09123948291 و 02133280195

سوالات متداول شما در مورد بوستر پمپ آتش نشانی

مهمترین کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

در مکان‌هایی که شبکه آب شهری قادر به تامین فشار مطلوب برای سیستم اطفا حریق نیست، باید از بوستر پمپ آتش نشانی استفاده کرد. از همین رو در ساخت و سازهای جدید، وجود بوستر پمپ برای سیستم اطفاء حریق حیاتی است.

کدام نوع بوستر پمپ برای سیستم اطفاء حریق مناسب است؟

بدون شک بوستر پمپ دور ثابت به دلیل اینکه در مدت زمان مشخصی فشار آب را در میزان قابل قبولی نگه می‌دارد، بیشتر برای سیستم اطفاء حریق مناسب خواهد بود.

کلام آخر در خصوص بوستر پمپ آتش نشانی

برای گرفتن بهترین عملکرد از بوستر پمپ آتش نشانی، لازم است همیشه به نکات مرتبط به این سیستم توجه داشت. برای اینکه دبی و فشار منطبق با واحد خود را به دست بیاورید، باید محاسبه میزان مصرف بوستر پمپ آتش نشانی را متناسب با مساحت واحد را در اولویت کار خود قرار دهید. الزامات بوستر پمپ آتش نشانی به همراه ضوابط آن، راندمان حداکثری را خواهد داشت. برای گرفتن مشاوره‌های تخصصی در امر خرید این محصول، می‌توانید با کارشناسان ایران جهش در تماس باشید.

5/5 - (51 امتیاز)

46 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *