هرآنچه که باید درباره تابلو برق بوستر پمپ بدانید!

تابلو برق بوستر پمپ به منظور تامین فشار آب مصرفی و حتی در برخی موارد برای تامین آب در هنگام آتش سوزی به کار می رود. در این تابلو برق سطح فشار آب با سنسورهای مربوط به تابلو برق بوستر پمپ منتقل شده و با توجه به مدارات طراحی شده، فرایند قطع و یا وصل شدن پمپ ها صورت می گیرد. به طور کلی قبل از اینکه بیشتر به کارایی تابلو برق بپردازیم بهتر است در ابتدا بدانید، بوستر پمپ آبرسانی چیست و چه نقشی را در تامین فشار سطح آب مصرفی ایفا می کند.

با رشد ساخت و ساز به خصوص مجتمع های بزرگ اداری و مسکونی و افزایش مصرف کنندگان، سیستم آب رسانی با فشار کم مواجه شده است. از این رو برای افزایش فشار سطح آب باید از پمپ آب استفاده شود. حال اگر پمپ آب به تنهایی قادر به افزایش سطح فشار آب نباشد، باید از بوستر پمپ آب استفاده کنید.

بوستر پمپ آب نیز از اتصال چندین پمپ تشکیل شد است که فشار آب را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. بوستر پمپ آبرسانی نیز از بخش های مختلف تشکیل شده است که تابلو برق  یکی از اجزا مهم آن به شمار می رود.

لازم به ذکر است اگر نکات مهم در طراحی و تولید تابلو برق بوستر پمپ رعایت شود، کارکرد بهینه تابلو برق تضمین می شود. در ادامه مطلب از مجموعه صنعتی ایران جهش به کاربرد مهم تابلو برق و نقش آن در سیستم تقویت کننده فشار آب می پردازیم.

کاربرد اصلی تابلو برق بوستر پمپ

قبل از اینکه به کاربرد مهم تابلو برق الکتروموتور و بوستر پمپ در سیستم افزایش سطح فشار آب بپردازیم، بهتر است با موارد استفاده تابلو برق آشنا شویم. موارد استفاده تابلو برق عبارت است از :

  • تابلوهای سفارشی
  • تابلوهای برق پمپ های فاضلابی
  • تابلوهای برق اصلی موتورخانه
  • برق بوستر پمپ دور ثابت

در برخی از موارد پمپ را مستقیما به پرشر سوئیچ متصل می کنند، این امر سبب عبور جریان های غیر مجاز از کانتکت به پرشر سوئیچ خواهد شد که احتمال خرابی آن چندین برابر می شود. علاوه بر این، استهلاک پمپ بالا رفته و هزینه تعمیر پمپ آبرسانی و نگهداری آن افزایش خواهد یافت. از این رو برای محافظت از پرشر سوئیچ پمپ، بایستی از تابلو برق استفاده نمود.

کاربرد اصلی تابلو برق بوستر پمپ

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، تابلو برق سیستم افزایش فشار آب یکی از قسمت های مهم کنترل موتور پمپ به شمار می رود. ارتباط مستقیم راندمان کاری سیستم تقویت کننده فشار آب با تابلو برق در صورت استفاده از طراحی مناسب باعث بهبود عملکرد بوستر پمپ شده و از آن در برابر مشکلات احتمالی همچون دو فاز شدن و تغییرات و نوسانات ولتاژ محافظت می کند.

به عبارتی دیگر به کمک تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی می توان برق پمپ را علاوه بر کنتاکتور به کنترل فاز بی متال وصل کرده و عملکرد بوستر پمپ را بهتر کنترل کنید.

نحوه عملکرد تابلو برق پمپ چگونه است؟

به طور کاملا خلاصه عملکرد تابلو برق به این صورت می باشد که مدار جریان الکتریکی را که به یک خروجی خاص متصل شده است را کنترل می کند و وظیفه آن محافظت از خانه و یا دستگاه شما در برابر برق یا اضافه بار جریان است. به عبارتی دیگر نحوه عملکرد تابلو برق به گونه ای طراحی شده است که در صورت نیاز، جریان برق را قطع کرده تا از حوادث احتمالی نظیر آتش سوزی جلوگیری شود.  اگر جریان عبوری یکی از قطع کنند ها از حد مشخصی فراتر رود، سوئیچ به طور خودکار مدار را قطع می کند.

به طور معمولا از آنجایی که بوستر پمپ ها در انواع چند پمپی برای آبرسانی ساختمان یا برای اطفا حریق به کار میرود، استفاده از تابلو برق به شدت توصیه می شود. ممکن است برای راه اندازی پمپ های کوچک و تک فاز نیازی به نصب تابلو برق نباشد، اما برای بوستر پمپ های آتش نشانی و بوستر پمپ با اینورتر حتما باید از تابلو برق استفاده کنید. اجزا یک تابلو برق شامل کنترلر، اینورتر، نقشه تابلو سیم بندی، کنترل فاز و فیوز های اصلی و فرعی است.

مزایا تابلو برق پمپ آب

افزایش قدرت : وجود تابلو برق در کنار بوستر پمپ سبب می شود تا جریان موتور پمپ افزایش داده شود و سریع تر و بهینه تر کار کار کند. البته لازم به ذکر است که بوست کردن بی رویه پمپ می توان از عمر دستگاه شما بکاهد و حتی منجر به سوختن آن شود. از این رو قبل از بوست کردن پمپ خود میزان آمپر دریافتی را چک کنید و متناسب با آن برای افزایش قدرت پمپ اقدام کنید.

مزایا تابلو برق پمپ آب

قطع کامل برق ورودی : کارکرد اصلی تابلو برق برای وسایل خانگی قطعی کامل برق ورودی است که موجب می شود عمر دستگاه و لوازم خانگی شما افزایش یابد و از حوادث احتمالی جلوگیری کند.

سوالات متداول در خصوص تابلو برق بوستر پمپ

قسمت های مختلف بوستر پمپ کدام است؟

از قسمت های بوستر پمپ می توان به مواردی همچون : اینورتر، فیوز اصلی، کنترل فاز، رله، کلید مینیاتوری و فریم اشاره کرد.

انواع بوستر پمپ آبرسانی به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

از انواع بوستر پمپ آبرسانی می توان نوع دور ثابت و بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر آن را نام برد.

جمع بندی تابلو برق بوستر پمپ

در نهایت با وجود تابلو برق در کنار پمپ بوستر علاوه بر افزایش قدرت پمپ می توانید از سوختن و خراب شدن آن جلوگیری کرده و عملکرد آن را بهتر کنترل کنید. در این مقاله سعی گردید تا در مورد تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی و بهترین پمپ به شما اطلاعات مفیدی ارائه شود و کاربرد آن را بررسی کنیم. تابلو برق مزایای زیادی برای شما خواهد داشت و باید از کارشناسان در مورد خرید آن مشاوره بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!