2 روش در نصب پمپ آب

پمپ آب را جهت تقویت فشار درون لوله‌کشی ساختمان نصب می‌کنند. نصب پمپ آب به 2 روش انجام می‌شود. تا پایان این مقاله از ایران جهش با ما همراه باشید، تا شما را با مراحل نصب پمپ آب و روش‌های نصب آن آشنا کنیم. در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این مقاله، جهت تهیه و شناسایی پمپ مناسب خود، صفحه بهترین پمپ را مشاهده کنید.

مراحل نصب پمپ آب

برای نصب پمپ آب به صورت تکی یا در بوستر پمپ آبرسانی باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در ابتدا، لوله‌ی اصلی انشعاب را پیدا کنید و شیر اصلی خط تغذیه را ببندید.
  2. پیش از هرکاری باید آب داخل لوله‌ها تخلیه شوند. برای این کار، شیرهای برداشت را باز کنید. اگر در ساختمان شما مخزن ذخیره‌ی آب وجود دارد، شیر برداشت را ببندید و از تخلیه‌ی آن جلوگیری کنید.
  3. لوله را جلوی شیر اصلی خط تغذیه جدا کنید. این کار را با دو آچار انجام دهید. با یک آچار شیر را نگه‌دارید و با آچار دیگر لوله را بچرخانید. ممکن است کمی آب درون لوله‌ها باقی بماند و هنگام باز کردن لوله‌ها تخلیه شود.
  4. حواستان باشد وقتی که لوله را از شیر جدا کردید، باید برای نصب پمپ، صافی، شیر یک‌طرفه و اتصالات فضای کافی داشته باشید.
  5. از یک تکه لوله‌ی کوچک فاصله‌ انداز برای ورودی پمپ استفاده کنید. سایز این لوله باید به‌اندازه‌ی ورودی پمپ باشد. نوار تفلون را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بپیچید تا آن را آب‌بندی کنید. تکه لوله را با آچار لوله‌گیر محکم کنید.
  6. در طرف دیگر تکه لوله، شیر یک‌طرفه ببندید. شیر یک‌طرفه از برگشت فشار آب لوله‌کشی ساختمان به سمت کنتور جلوگیری می‌کند. به فلش روی شیر یک‌طرفه، دقت کنید که شیر در جهت صحیح و به سمت ورودی پمپ نصب شود.
  7. در خروجی مخزن ذخیره‌ی آب از شیر قطع و وصل استفاده کنید.
  8. بین مخزن ذخیره‌ی آب و پمپ از اتصالات مناسب استفاده کنید. اتصالات می‌توانند به دو صورت مستقیم یا زانویی 90 درجه باشند.
  9. پمپ آب را با محافظ به نزدیک‌ترین پریز برق وصل کنید.
  10. برای خارج کردن هوای داخل لوله، شیر اصلی یا شیر خروجی مخزن آب را باز کنید تا هوای درون لوله خارج شود. پس از آن شیر را ببندید.

نصب پمپ آب به 2 طریق انجام می‌شود. در بخش بعد شما را با هریک از این دو روش آشنا خواهیم کرد.

آموزش نصب پمپ آب با ست کنترل

نصب پمپ آب با منبع تحت فشار و پرشر سوئیچ مکانیکی

نصب پمپ با پرشر سوئیچ مکانیکی همراه با اتصال 5 راهی، درجه‌ فشارسنج و منبع تحت فشار انجام می‌شود.

پرشر سوئیچ‌های مکانیکی که کلید مکانیکی هم نامیده می‌شوند، در دو مدل 5 بار و 10 بار ساخته می‌شوند. مدل پرشر سوئیچ را متناسب با فشار خروجی پمپ انتخاب می‌کنند. ظرفیت منبع تحت‌ فشار پمپ را متناسب با تعداد شیرهای برداشت و مصرف‌کنندگان تعیین می‌کنند. این منبع را تا ظرفیت 30 لیتر مستقیماً روی 5 راهی برنجی نصب می‌کنند. اگر منبع ظرفیت بیشتری داشته باشد، با لوله یا شلنگ فشارقوی آن را به 5 راهی متصل می‌کنند.

نصب پمپ آب با ست کنترل

نصب پمپ با ست کنترل ساده‌تر از نصب با سیستم مکانیکی است. ست کنترل می‌تواند و بدون نیاز به لوازم جانبی در خروجی پمپ قرار گیرد. ست کنترل معمولاً برای 1 تا 2 واحد مسکونی به‌کارمی‌رود؛ اگر در مسیر خروجی ست کنترل منبع انبساط وجود داشته باشد، می‌توان از پمپ‌هایی با توان 3 اسب‌ بخار استفاده کرد.

در بعضی از سیستم‌های اتوماتیک دیجیتال، پمپ‌ها محدودیت آمپر دارند. این سیستم‌ها را باید متناسب با پمپ انتخاب کرد. ست کنترل‌ها معمولاً یک درجه‌ی فشارسنج دارند. در نتیجه نیاز نیست که به‌ طور جداگانه فشارسنج روی آن نصب کنید. ست کنترل‌ها در کارخانه تنظیم می‌شوند و برای نصب نیاز به تنظیم ندارند. در برخی ست کنترل‌ها یک پیچ تنظیم وجود دارد، تا با آن فشار استارت پمپ را تنظیم کنند.

نکات مهم در نصب پمپ آب با منبع

  • فلش روی بدنه‌ی ست کنترل مسیر درست حرکت مایع را نشان می‌دهد. به هنگام نصب ست کنترل به آن دقت کنید.
  • نوع لوله: اگر نوع لوله‌ای که برای نصب پمپ انتخاب شده، مناسب با سیستم نباشد؛ به پمپ آسیب وارد می‌کند. بنابراین باید در انتخاب قطر لوله دقت کرد که قطر لوله کمتر از قطر ورودی پمپ نباشد. همچنین باید به میزان اصطکاک لوله دقت کرد. زیرا هنگام خروج و تخلیه، آب با سطح لوله اصطکاک پیدا می‌کند و اگر لوله‌ی مناسب انتخاب نشده باشد، ظرفیت تخلیه پمپ آب کم می‌شود.
  • شیرآلات، زانویی‌ها و رابط‌ها: همچنین باید از شیرآلات، زانویی و رابط مناسب استفاده کرد، تعداد اتصالات روی راندمان و طول عمر شیر پمپ اثر می‌گذارد.مشکلات نصب غیراصولی پمپ آب

مشکلات نصب غیر اصولی پمپ آب

اگر پمپ آب، منبع تحت فشار، بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی به‌ درستی نصب نشده باشد، ممکن است عواقب زیر را در پی داشته باشد:

  • افزایش مصرف برق: ممکن است مصرف برق تا ۵ برابر افزایش یابد. همچنین ممکن است، ‌ضربه‌ی کله‌ قوچی ایجاد شود که خسارت سنگینی به سیستم پمپ آب وارد می‌شود.
  • روشن شدن پمپ در زمان فشار مناسب: اگر نصب پمپ نادرست باشد، ممکن است حتی در مواقعی که فشار آب شهری مناسب است، پمپ استارت شود، در حالی‌ که نباید این اتفاق بیفتد.
  • خاموش و روشن شدن مکرر پمپ: ممکن است پمپ مکرراً خاموش و روشن شود و برای مدت درازی روشن بماند که در این شرایط موتور پمپ آب خواهد سوخت.
  • کم شدن عمر مفید پمپ: اگر منبع به‌درستی تنظیم نشده باشد، فشار اندک باد پشت پمپ باعث می‌شود که پمپ هرلحظه استارت شود تا فشار را تنظیم کند. این مسئله باعث می‌شود که عمر مفید پمپ، کلید اتوماتیک و منبع تحت‌فشار آب کم شود.
  • ارتفاع پمپ در نسبت با سطح آب: اگر محل نصب پمپ آب و منبع اشتباه باشد، مکش پمپ را کاهش می‌دهد و فشار مضاعفی به پمپ وارد می‌کند. این باعث می‌شود، حجم آبی که خارج می‌شود، مناسب مصرف‌کننده نباشد.

سوالات متداول نصب پمپ آب

آیا برای نصب پمپ آب به منبع ذخیره آب نیاز است؟

بله. برای نصب پمپ به منبع ذخیره آب نیاز دارید. اگر پمپ آب بدون مخزن نصب شود، تمام آب موجود در لوله‌ آب اصلی خیابان را به داخل ساختمان می‌مکد و اگر شرکت آب و فاضلاب مطلع شود، شما را جریمه خواهد کرد.

چرا برای نصب پمپ آب به نصب منبع نیاز داریم؟

فشار آب شهر بسیار بالاست. اگر شما آب را مستقیماً از لوله‌ی اصلی آب شهر بگیرید، ورودی پمپ سیل، فیبر و فنر پمپ خیلی زود آسیب می‌بیند. علاوه بر آن، اگر آب شهری قطع شود، تا مدتی آب ذخیره دارید.

سخن آخر نصب پمپ آب

در این مطلب از ایران جهش، شما را با روش‌های گوناگون نصب پمپ آب و مشکلاتی که نصب نادرست آن به همراه دارد، آشنا کردیم. به شما توصیه می‌کنیم تا برای نصب پمپ به فرد متخصص مراجعه کنید، تا به عواقب احتمالی نصب نادرست پمپ دچار نشوید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!