چگونه هواگیری بوستر پمپ را انجام دهیم؟

هواگیری پمپ یکی از جنبه‌های حیاتی در عملکرد و کارایی سیستم‌های پمپاژ است که تاثیر چشمگیری بر عملکرد و کارایی آنها دارد. با توجه به اهمیت این مسئله، بررسی و بهبود هواگیری پمپ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هواگیری صحیح باعث کاهش فشار منفی در سیستم شده و عملکرد پمپ را بهبود می‌بخشد. در این مقاله از ایران جهش به بررسی اهمیت هواگیری پمپ، عوامل موثر در بهبود آن و راهکارهای مناسب برای افزایش کارایی سیستم‌های پمپاژ می‌پردازیم.

زمانی که درون پمپ یا به اصطلاح در کلگی پمپ هوای وجود داشته باشد، این هوا مانع از پمپاژ آب می‌شود. هنگامی که این هوا تخلیه شود، اصطلاحا می‌گوییم پمپ آب هواگیری شده است. ممکن است این عامل، علت روشن نشدن پمپ آب خانگی و سایر مدل‌های پمپ شود. به طور دقیق‌تر باید گفت، پمپ آب وظیفه ی مکش آب را بر عهده دارد و فشار آب را تقویت می‌کند. چنانچه هوا جایگزین آب شود، پمپ آب مکش خود را از دست می‌دهد و کارایی لازم را نخواهد داشت. اینجاست که پمپ باید هواگیری شود. اگر تا حدودی با کارهای فنی آشنا باشید، خود شما می‌توانید به راحتی در منزل، این کار را انجام دهید.

هواگیری بوستر پمپ

علائم و نشانه هواگرفتن پمپ آب

وقتی پمپ هوا بگیرد، دیگر درست عمل نمی‌کند. به عبارت دیگر، پمپ کار می‌کند ولی نمی‌تواند آب را بمکد. بنابراین هنگامی که در جریان کار پمپ خلا مشاهده می‌کنید، این موضوع نشان می‌دهد که پمپ نمی‌تواند عمل پمپاژ را به‌ درستی انجام دهد. از طرف دیگر، زمانی باید پمپ را هواگیری کرد که مقدار هوای داخل شبکه پمپ از یک میزان مجاز تجاوز کند. این میزان هوا وقتی به دهانه مکش پمپ برسند، در اصل یک خلا ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهند فرآیند مکش آب ادامه پیدا کند.

عوامل هوا گرفتن پمپ آب

در بیشتر مواقع به هنگام نصب پمپ آب خانگی، نصاب پمپ آب را هواگیری می‌کند. با این حال عوامل مختلفی ممکن است موجب نفوذ هوا به داخل پمپ شود. اطلاع از علت هواگرفتن پمپ می‌تواند در رفع آن موثر باشد.

  • تعمیرات:  تعمیرات پمپ آب خانگی، حتی اگر در نقطه ای دیگر از شبکه آبرسانی ساختمان انجام شود، می تواند منجر به داخل شدن هوا در پمپ آب خانگی شود. این مشکل با یک هواگیری ساده مرتفع خواهد شد و پمپ به جریان سالم فعالیت خود باز گردد.
  • خرابی: اگر هر قسمت از پمپ خراب شود، ممکن است هوا وارد پمپ شود. خرابی می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد. از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: شکسته شدن یا ترک خوردن لوله‌ها، ایراد در واشر، یا او رینگ، یخ‌زدگی پمپ، ایراد در اتصالات و ارتفاع تنظیم پمپ.
  • خشک کارکردن: یکی دیگر از عواملی که باعث هوا گرفتن پمپ آب می‌شود، خشک کار کردن پمپ است.

اگر می‌خواهید از یک پمپ آب در منزل خود استفاده کنید، بهتر است هر چند ماه یکبار، پمپ را بررسی نمایید تا از مشکلات احتمالی آن جلوگیری کنید. بهتر است قبل از هر اقدامی در خصوص هواگیری بوستر پمپ آب، ریشه ی مشکل را پیدا و آن را رفع کنید.

نحوه هواگیری بوستر پمپ

نحوه هواگیری بوستر پمپ

برای هواگیری بوستر پمپ آبرسانی این مراحل را طی کنید:

  • قبل از هر اقدامی پمپ آب را از برق جدا کنید.
  • برای هواگیری بوستر پمپ مقداری آب در دسترس داشته باشید. اگر هواگیری از مخزن آب مجاور پمپ باشد، یک پارچ آب کافی است، اما اگر پمپ آب در مسیر چاه قرار دارد، بهتر است از شلنگ برای تامین آب استفاده کنید.
  • سپس تمامی شیرهای آب را باز کنید تا فشار آب تخلیه گردد.
  • در این زمان بخش ورودی پمپ آب را که معمولا به صورت شش ضلعی یا مربعی است، چک کنید. معمولا یک لوله ی پلاستیکی در آنجا قرار دارد. شما باید این لوله را شل کنید.
  • درب پرایم را بردارید و مقداری آب با قیف در داخل سوراخ بریزید. آب وارد پروانه و لوله خروجی می‌شود. ریخت آب را تا جایی ادامه دهید که آب به لبه‌ی شش ضلعی برسد.
  • کمی صبر کنید تا همه‌ی حباب های هوا از داخل پمپ آب خارج شوند.
  • در نهایت هواگیری به پایان می‌رسد و می توانید درب پرایم را ببندید.

توجه داشته باشید که دسته‌ای از پمپ‌ها اتومتیک یا خودتنظیم هستند. این پمپ‌ها به‌طور خودکار هوا را تخلیه می‌کنند و نیاز به هواگیری ندارند. بنابراین پیش از بازکردن پمپ این مورد را درنظر داشته باشید. بهترین پمپ، همیشه دارای کاربری ساده‌ای است و به راحتی قادر خواهید بود هواگیری آن را در بوستر پمپ انجام دهید.

سوالات متداول هواگیری بوستر پمپ

هواگیری بوستر پمپ چند وقت بکبار لازم است؟

هواگیری بوستر پمپ تنها بعد از نصب اولیه لازم است. پس از آن هرچند سال یکبار پمپ هوا می‌گیرد و نیاز به هواگیری دارد

آیا پمپ هواگیری نشود، چه مشکلی پیش می‌آید؟

1)راندمان موتور کاهش می‌یاید. 2) موتور پمپ داغ می‌شود و این به پمپ آسیب می‌رساند. 3)سیل مکانیکی داغ می‌کند. این باعث می‌شود که بین سیل و شفت فاصله ایجاد شود و آب به درون موتور نفوذ کند و موتور خراب شود. در صورتی که این مشکل برطرف نشود، پمپ می‌سوزد

جمع بندی هواگیری بوستر پمپ

هوا گرفتن مداوم پمپ آب نشانه می‌دهد که پمپ نقص فنی دارد. بنابراین اگر پمپ آب شما به صورت مستمر هوا می گیرد، باید عیب آن را پیدا و آن را تعمیر نمایید. هوا گرفتن پمپ آب زمانی اتفاق می افتد که مقدار هوای داخل شبکه پمپ، از مقدار معینی تجاوز کند. در این حالت حباب های هوا اجازه نمی دهند مولکول های آب جریان پیدا کنند و در نهایت پمپ نمی تواند به خوبی عمل کند. خرابی واشر یا اورینگ پمپ، خالی بودن مخزن آب، وجود ترک یا نشتی در لوله کشی پمپ آب، یخ زدگی پمپ و اشکال در اتصالات و ارتفاع پمپ آب از جمله عوامل تاثیرگذار در هواگیری پمپ آب به شمار می روند. با وجود تمامی توضیحات داده شده، اگر برای تعمیر پمپ آبرسانی یا دیگر انواع پمپ نیاز به کمک دارید، روی لینک موردنظر کلیک کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!