درباره پمپ سانتریفیوژ افقی چه می دانید؟

پمپ سانتریفیوژ افقی یکی از انواع پمپ های سانتریفیوژ است. پمپ‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ یکی از دستگاه‌های صنعتی پرکاربرد است. به بیان دیگر، می‌توانند طیف وسیعی از فشارها و جریان‌های مایع را در خود جای دهند. وقتی صحبت از پمپ‌های سانتریفیوژ می شود، دو نوع پمپ وجود دارد که عبارتند از:

  • پمپ سانتریفیوژ افقی
  • پمپ سانتریفیوژ عمودی

پمپ سانتریفیوژ افقی دارای شفتی است که به صورت افقی قرار گرفته یا بین یاتاقان‌ها بوده یا آویزان می‌شود. هنگام انتخاب پمپ افقی باید ملاحظات متعددی را در نظر گرفت. از جمله این موارد می‌توان به سادگی استفاده و نگهداری پمپ، محل نصب و عملکرد آن اشاره کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و لیست قیمت انواع پمپ ها می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسا فروش ایران جهش در ارتباط باشید.

ساختار پمپ سانتریفیوژ افقی

در صنایع، سیستم‌های پمپاژ به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ‌های گریز از مرکز مانند پمپ سانتریفیوژ افقی دارای دو جزء اصلی است: پروانه و بدنه که می‌تواند از نوع حلزونی یا دیفیوزر باشد. قسمت پایینی پمپ سانتریفیوژ افقی شامل قطعاتی است، مانند شفت و یاتاقان‌ها که قطعه پروانه در داخل محفظه را پشتیبانی می‌کنند. دیگر اجزای این پمپ عبارتند از:

روتور سانتریفیوژ افقی

روتور که به پروانه نیز معروف است، توسط پره‌ها و تیغه‌ها تشکیل می‌شود. این قطعه در جایی که مایع به آرامی جریان می‌یابد و از طریق شفت به موتور متصل می‌شود و نزدیک به لوله‌های مکش و تخلیه قرار دارد، با چرخش سریع، روتور، انرژی موتور را به سینتیک تبدیل می‌کند و این باعث می‌شود که یک ناحیه فشار بالا و یک ناحیه کم فشار در مرکز ایجاد شود. این کار منجر به مکش مایع می‌شود. سپس، سیال انرژی جنبشی دریافت می‌کند و به سمت کناره پمپ رانده شده، یعنی وارد دیفیوزر می‌شود.

بدنه سانتریفیوژ افقی

محفظه سانتریفیوژ جایی است که انرژی جنبشی به فشار زیاد تبدیل می‌شود. در داخل بدنه بوده که پمپاژ مایع امکان پذیر است. در این قسمت یاتاقان‌هایی برای حمایت از شفت و آب بندی برای جلوگیری از نشتی وجود دارد. همچنین یک لوله برای مکش و دیگری برای تخلیه مایع است.

مزایای پمپ سانتریفیوژ افقی

اکنون که می‌دانید پمپ سانتریفیوژ افقی چگونه کار می‌کند، باید در مورد مزایایی که آن‌ها می‌توانند داشته باشند نیز بدانید. فشار یکنواخت این پمپ‌ها برای حفظ ثبات لازم در برخی از سیستم‌ها مهم است. پمپاژ عالی مایعات و جریان بالای آب در سراسر مسیر هیدرولیک. پمپ سانتریفیوژ یکی از تجهیزات همه کاره و ضروری برای صنعت و کشاورزی است. از پمپ سانتریفیوژی افقی می‌توان در بوستر پمپ آبرسانی نیز استفاده کرد.

پمپ سانتریفیوژ افقی چیست
نمایی از پمپ سانتریفیوژی افقی

کاربرد پمپ سانتریفیوژ افقی

پمپ گریز از مرکز یا پمپ سانتریفیوژ افقی نوعی پمپ آب است که وظیفه انتقال مایعات را در حجم زیاد، خواه آب تمیز و یا انواع دیگر مایعات با پسماند، از یک نقطه به نقطه دیگر بر عهده دارد. این نوع پمپ از نیروی موتوری استفاده می‌کند که پره‌ها را به صورت مارپیچی در داخل قطعه به حرکت در می‌آورد و فشار بالایی ایجاد و مایعات را با جریانی با سرعت بالا پمپ می‌کند. آب توسط این پمپ با فشار بالا برمی‌گردد که امکان توزیع آن در ارتفاعات مختلف را فراهم می‌کند. این پمپ گریز از مرکز که مکمل سایر تاسیسات هیدرولیک بوده، برای مصارف صنعتی، تجاری یا مسکونی قابل است. سایر کاربردهای این پمپ در صنایع مختلف عبارتند از:

کاربرد پمپ سانتریفیوژ در کشاورزی

در حوزه کشاورزی، نمی‌توان انکار کرد که آب نقش مهمی در همه فعالیت‌ها ایفا می‌کند و پمپ‌ها به عنوان تسهیل کننده توزیع آب در داخل مزارع وارد می‌شوند. به همین دلیل، پمپ سانتریفیوژ افقی یکی از تجهیزات ایده‌آل برای سیستم‌های آبیاری و جزو بهترین پمپ ها است.

تاسیسات صنعتی

مزیت پمپ سانتریفیوژ افقی، توانایی انتقال مایعات است که برای حفاری‌های عمومی با حجم زیادی آب از زباله و مواد مختلف استفاده می‌شود. این ظرفیت ایده آل برای تخلیه آب دریاچه، انتقال مایعات در حین کار، پمپاژ مواد شیمیایی و تبرید صنعتی کاربرد دارد. این محصول، به عنوان یکی از تجهیزات جدایی ناپذیر در فرآیند تصفیه آب نیز استفاده می‌شود.

کاربرد در زندگی روزمره

با فشار شدید پمپاژ آب، این پمپ گریز از مرکز در سیستم تامین آب ساختمان قرار می‌گیرد. بنابراین، خرید چنین پمپی بسیار کاربردی و جذاب است، اما مانند هر پمپ دیگری نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه‌ای دارد. بنابراین، بهتر است که این محصول را از مراکز معتبر خریداری کنید تا علاوه بر کیفیت بالای آن، در صورت خرابی پمپ، امکان تعمیر آن وجود داشته باشد.

برای بیشتر دانستن درمورد بوستر پمپ آتش نشانی بر روی لینک‌ها کلیک کنید و از مقالات و محصولات ایرانجهش دیدن کنید.

سوالات متداول در زمینه پمپ سانتریفیوژ افقی

پمپ سانتریفیوژ افقی چیست؟

پمپ سانتریفیوژ افقی برای فشار جریان آب استفاده می شود. از این دستگاه برای استفاده تصویه اب هم استفاده می شود.

پمپ سانتریفیوژ افقی برای خانه استفاده می شود؟

خیر، از دستگاه پمپ سانتریفیوژ افقی برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!