پمپ آب سانتریفیوژی چیست و چگونه کار می‌کند؟

پمپ سانتریفیوژ عمودی از جمله پمپ‌هایی است که جهت کاربردهای متنوع صنعتی و کشاورزی به کار می‌رود. الکتروپمپ سانتریفیوژ عمودی در بوستر پمپ آتش نشانی در منازل مسکونی، برج‌های اداری و تجاری، انواع کارخانجات صنعتی و کارگاهی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، درمانگاه‌ها، اماکن مذهبی مانند مساجد، تکایا و تالارهای پذیرایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. از الکتروپمپ عمودی با بدنه و پایه پمپ استیل جهت جابجایی آب شور نیز استفاده می‌شود.

یکی دیگر از موارد کاربری این پمپ‌های عمودی، شستشوی ادوات صنعتی و کارخانجات توسط فشار بالای ایجاد شده می‌باشد. تا پایان این مطلب از ایران جهش با ما همراه باشید تا درباره‌ی ویژگی‌ها و کاربرد این پمپ بیشتر برای شما توضیح دهیم.

ویژگی های پمپ سانتریفیوژ عمودی

یکی از ویژگی‌های مهم این پمپ، داشتن سطح مقطع بسیار کم است. این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده که فضای کمی اشغال می‌کند و برای مکان‌هایی مناسب است که محدودیت فضایی دارند. بدنه این پمپ‌ها از جنس استیل یا چدن است. البته پروانه این نوع پمپ‌ها از جنس استیل و چدن می‌باشد. بعضی از پمپ های سانتریفیوژ عمودی را می‌توان به صورت موازی نصب کرد تا فشار آب افزایش یابد. این نوع پمپ‌ها با توجه به تعداد پروانه و فاصله بسیار کم پروانه‌ها نسبت به بدنه پمپ، تنها برای جابجایی آب صاف استفاده می‌شوند.

این نوع پمپ ها مکش منفی ندارند. به این معنا که جهت جا به جایی آب، سیال می‌بایست بر این نوع پمپ‌ها سوار باشد. این نوع پمپ‌ها از ۱ تا ۱۰ اینچ و با فشار حداکثر ۳۵ بار ساخته می‌شوند. دور موتور تمامی الکتروپمپ‌های طبقاتی ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ دور است.

کاربرد پمپ سانتریفیوژ عمودی
نمایی از پمپ سانتریفیوژ عمودی

 کاربرد پمپ سانتریفیوژ طبقاتی عمودی

  • این پمپ در بخش های صنعتی، کشاورزی و ساختمانی باعث افزایش فشار آب می‌شود.
  • در سیستم‌های حرارتی و تهویه مطبوع، آب سرد و گرم را منتقل می‌کنند.
  • پمپ های سانتریفیوژ عمودی، دیگ‌های بخار را تغذیه می‌کنند.
  • دستگاه‌های تصفیه آب RO و آب شیرین‌کن
  • فواره‌ها

 نکات قابل توجه در استفاده از منحنی های پمپ های سانتریفیوژ

منحنی هد (ارتفاع) برحسب دبی (آبدهی) نمودار ۱:

در پمپ های سانتریفیوژ عمودی با افزایش دبی مقدار هد پمپ کاهش می‌یابد. بدین صورت، حداکثر مقدار هد پمپ در حالت شیر بسته (دبی صفر) رخ می‌دهد.

منحنی توان (قدرت) بر حسب دبی (آبدهی) نمودار ۲:

در پمپ‌ های سانتریفیوژ با افزایش دبی توان پمپ نیز افزایش می‌یابد. برای انتخاب الکتروموتور مناسب به این نکته توجه می‌کنند.

منحنی راندمان بر حسب دبی (آبدهی) نمودار ۲:

در نمودار پمپ های سانتریفیوژ طبقاتی عمودی بالاترین عدد که با درصد نمایش داده می‌شود نمایانگر بهترین نقطه کاری هر پمپ است و انتخاب پمپ بر اساس بهترین راندمان صورت می‌گیرد. به هنگام انتخاب پمپ و یا بوستر پمپ آبرسانی باید دقت کرد که نقطه کار به نقطه‌ی بهترین راندمان پمپ نزدیک باشد. در صورتی که در یک منحنی عملکرد چند حق انتخاب وجود داشته باشد، پمپی در نظر گرفته می‌شود که نقطه کارکرد آن در نزدیکی نقطه‌ی بهترین راندمان باشد.

توضیحات نمودار ۲

  • قدرت مورد نیاز
  • NPSHR حداقل فشار مکش پمپ
  • پمپ سانتریفیوژ عمودی و افقی
  • پمپ سانتریفیوژ  عمودی و افقی

راندمان کاری

 در انتخاب پمپ یا نصب نکات فنی را رعایت کنید. انتخاب و نصب غیراصولی پمپ‌ها مشکلاتی را در عملکرد پمپ و در نهایت خرابی آن به‌وجود می‌آورد که از آن جمله می‌توان به دو مورد مهم زیر اشاره کرد:

ضربه ی قوچ

هنگامی که فشار کاری پمپ از فشار مورد نیاز بیشتر باشد، در هنگام استارت پمپ های طبقاتی عمودی و افقی به دلیل حرکت با شتاب آب در لوله کشی ضربه ای ناگهانی به لوله‌ها وارد شده که به آن ضربه‌ی قوچ می‌گویند. این عمل استهلاک سیستم لوله کشی را بالا برده و در نهایت باعث اختلال یا خرابی در آن می‌شود.

کاویتاسیون

هنگامی که فشار ورودی سیال به پمپ از فشار خروجی آن کمتر شود، یا دمای سیال در ورودی پمپ بالا رود، در سیال حباب‌های هوا به وجود خواهد آمد که به آن پدیده حفره زایی یا کاویتاسیون گفته می‌شود. این حباب‌ها بلافاصله پس از تشکیل، به پروانه برخورد می‌کنند و می‌ترکند و  سطح پروانه یا محفظه پمپ را خراب می‌کنند.

 کاویتاسیون علاوه بر ایجاد سر و صدا، دبی را کم و در پروانه خوردگی ایجاد می‌کنند.

کاربردهای دیگر پمپ سانتریفیوژ عمودی

کاربردهای دیگر پمپ سانتریفیوژ عمودی

این پمپ‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند که در زیر به ذکر آنها پرداخته ایم:

  • تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی
  • تغذیه دیگ‌های بخار و سیرکوله کردن آب داغ
  • تهیه آب آشامیدنی
  • تغذیه اتوکلاوها
  • سیستم‌های آبیاری و کشاورزی
  • سیستم‌های شستشو
  • بوستر آب و آتش نشانی
  • انتقال میعانات و آب سرد
  • تهویه و سیستم‌های چیلر
  • سیرکوله کردن سیالات فرایندی و دارویی
  • سیستم‌های پمپاژ آب روستایی
  • استفاده در بوستر پمپ آتش نشانی

سوالات متداول در خصوص پمپ سانتریفیوژی عمودی

بهترین برند پمپ سانتریفیوژ عمودی چیست؟

برندهای پنتاکس، لوارا، پدرولا، سایر، لئو، ابارا، استریم از برندهای معتبر تولیدکننده پمپ سانتریفیوژ هستند.

تفاوت پمپ سانتریفیوژ عمودی و افقی چیست؟

تفاوت اصلی بین شکل و موقعیت شافت است. در پمپ سانتریفیوژ افقی شافت به صورت افقی و در پمپ عمودی شافت عمودی است

در این نوشته شما را با پمپ سانتریفیوژ عمودی آشنا کردیم و کاربردهای مختلف آن را توضیح دادیم. اگر قصد خرید پمپ عمودی را دارید، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و در اینباره با آن‌ها مشورت کنید یا می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درمورد بهترین پمپ مطالعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!