پمپ کف کش چیست و چه کاربردی دارد؟

‌در دنیای امروز شاهد طراحی و ساخت انواع پمپ برای مصارف مختلف هستیم که یکی از پمپ‌های پرکاربرد که به شیوه سانتریفیوژ مستغرق کار می‌کند، پمپ کف کش یا کف کش چاه است. این پمپ‌ها با توجه به ساختارش، برای انتقال آب تمیز، آب چاه‌ها و سایر مخازن که آب در آن به شکل صاف قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پمپ در حال حاضر در دو نوع تک فاز و سه فاز طراحی و تولید می‌شود. الکتروموتور تک فاز برای مصارف خانگی و توان پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع سه فاز آن برای مصارف صنعتی و کشاورزی بسیار پرکاربرد است.

این نوع پمپ‌ها با نیروی الکتریکی، کف کش را حرکت داده و انرژی جنبشی آب را برای حرکت بیشتر و بیشتر می‌کند و این عمل باعث انتقال و پمپاژ آب می‌شود. در ادامه از این مقاله از ایران جهش در مورد کارکرد و ویژگی‌های این پمپ مطالبی به شما ارائه خواهد شد.

ساختار پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش همانند سایر پمپ‌ها ساختاری مشابه دارد و بر اساس نوع توان مصرفی هر کاربر در دو نوع تک فاز یا سه فاز تقسیم بندی می‌شود. ساختار کلیه این پمپ‌ها شامل پروانه، الکتروموتور، محور، حلزون، درزگیر مکانیکی و کابل برق آن می‌باشد.

کاربرد و انواع پمپ کف کش

مطلب پیشنهادی: بوستر پمپ آتش نشانی

جنس بدنه پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش به دلیل اینکه دارای نوع کاربری زیادی است، تنوع زیادی را در بازار از این نوع پمپ شاهد هستیم. جنس بدنه این نوع پمپ‌ها با توجه به نیاز مشتری متفاوت است و کاربر بر اساس نیازی که دارد می‌تواند از موادی همچون استیل، چدن و آلومینیوم انتخاب و خرید نماید.

پمپ کف کش چگونه کار می کند؟

پمپ‌های کف کش همانند سایر پمپ‌های آب برای مصارف گوناگون کار می‌کند. این پمپ‌ها داخل آب شروع به کار می‌کند و اگر خارج آب باشد ممکن است موتور آن بسوزد. منظور از این موضوع این است که این نوع پمپ باید به صورتی قرار گیرد که دسترسی به آب آن قطع نشود و در صورتی که آب کافی به آن نرسد، به موتور آن آسیب می‌رسد. پس حتما راهنمای استفاده از این پمپ را به دقت مطالعه کنید و قبل از استفاده از کارشناسان متخصص مشورت بگیرید.

کاربرد پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این پمپ در سیستم آبیاری مزارع کشاورزی، صنعت ساختمان سازی، تخلیه آب چاه‌ها، انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر، تخلیه آب فاضلاب و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این از پمپ کف کش چاه به طور معمول در چاه‌هایی با عمق پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد و توصیه می‌شود برای چاه‌هایی که عمق آن زیاد است از نوع دیگری به نام پمپ شناور استفاده شود.

مزیت‌های پمپ کف کش

این پمپ با توجه به ساختارش در صنعت بسیار کاربرد دارد و مزیت‌های خاص خود را دارد. از ظرفیت کاری بالا، هزینه پایین نگهداری آن، کارکرد ایده‌آل را می‌توان از اصلی‌ترین مزیت‌های آن نام برد. یکی دیگر از ویژگی‌های برخی از مدل‌های آن، امکان اتصال این پمپ به باتری است و نیازی نیست که حتما برای تامین برق به برق شهری متصل شود.

برند‌های تولید کننده پمپ کف کش

شرکت‌های زیادی در دنیا با توجه به نیاز کاربران انواع مختلف این پمپ را تولید می‌کنند که می‌توان به شرکت‌های ایتالیایی، چینی، ژاپنی و ایرانی اشاره کرد. برخی‌ از این برندها بسیار پرکاربرد و نام آشنا هستند و در بازار فروش خوبی دارند. از برندهای مطرح تولید کننده این پمپ می‌توان به کف کش استیل پنتاکس، کف کش لوارا و کف کش ابارا را نام برد.

قیمت پمپ کف کش

با توجه به اینکه گستردگی زیادی در طراحی و تولید پمپ‌های کف کش در بازار وجود دارد، قیمت پمپ کف کش با توجه به برند و توان آن با هم متفاوت است. البته لازم به ذکر است که مواردی چون ارتفاع این پمپ، دبی پمپ یا مقدار خروجی آب، ابعاد پمپ، جنس بدنه پمپ، مقدار ولتاژ برق مصرفی و سایر موارد نیز در قیمت گذاری این نوع پمپ موثر است. شما با مشورت از کارشناسان مجرب این حوزه می‌توانید با بودجه خود بهترین پمپ را انتخاب کنید.

قیمت پمپ کف کش

مطلب پیشنهادی: خرید پمپ گراندفوس

انواع پمپ کف کش

با توجه به نوع کاربری پمپ‌های کف کش، می‌توان آن را به چند دسته کلی تقسیم‌بندی کرد. این دسته بندی‌ شامل کف کش فلوتردار، کف کش آب خنک، کف کش روغن خنک، کف کش آب از بغل، کف کش آب از بالا و پمپ‌های کف کش چاه تقسیم بندی نمود.

نکات مهم در خرید پمپ‌های کف کش

برای خرید پمپ‌های کف کش باید به نکاتی توجه کرد تا خریدمان به بهترین شکل انجام گردد. با انتخاب کف کش مناسب می‌توانیم بهترین بهره برداری را از آن ببریم. این نکات که بسیار اهمیت دارد شامل قدرت موتور، میزان راندمان پمپ، اندازه دهانه ورودی پمپ و خروجی آن، جنس استفاده شده در پروانه‌ها، آب‌بندی کف کش است.

مطلب مرتبط: بوستر پمپ آبرسانی

سخن پایانی پمپ کف کش

با توجه به مطالبی که در این مقاله از ایران جهش گفته شد، اصلی‌ترین هدف از طراحی و ساخت پمپ کف کش، از بین بردن آب از زمین است که به راحتی نمی‌‎توان آن را انتقال داد. نصب و استفاده از این پمپ برای بسیاری از کاربران مزایای زیادی را دارد. با استفاده از کارشناسان مجرب می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین مدل این پمپ را انتخاب و خریداری نمایید.

سوالات متداول پمپ کف کش

انواع پمپ‌های کف کش را نام ببرید؟

این پمپ‌ها شامل کف کش فلوتردار، کف کش آب خنک، کف کش روغن خنک، کف کش آب از بغل، کف کش آب از بالا و پمپ‌های کف کش چاه تقسیم بندی می‌شود.

پمپ‌های کف کش در چند نوع تولید می‌شود؟

این پمپ‌ها برای مصارف گوناگون در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!