همه چیز درباره پمپ کندانس اتوماتیک

پمپ کندانس اتوماتیک مانند بوستر پمپ یک پمپ گریز از مرکز است که به دلیل نوع سیال مورد استفاده به این نام شناخته می‌شود. در کندانسورها، برای پمپاژ بخار تغلیظ شده از آب در خلاء (نزدیک به فشار بخار) استفاده می‌شود. در یک مدار باز، پمپ کندانس، میعانات را به یک مخزن (به عنوان مثال مخزن آب تغذیه) منتقل می‌کند و در یک مدار بسته، این پمپ، میعانات را مستقیماً از طریق یک مخزن کم فشار پمپ می‌کند.

پمپ کندانس اتوماتیک چیست؟

همانطور که گفته شد، پمپ کندانس اتوماتیک یک پمپ گریز از مرکز بوده که برای پمپاژ آب میعانات تولید شده پمپاژ نیست. بازیابی میعانات از طریق این پمپ‌ها به کاهش هزینه‌های مربوط به تولید در سیستم تهویه مطبوع، سیستم بخار یا تبرید استفاده می‌شود که توسط گرانش قابل بخار کمک می‌کند. گاهی اوقات، سیستم فشار، بخار کافی دارد تا میعانات را از طریق نگهدارنده بخار و خطوط برگشت به داخل مخزن به محفظه دیگ بازگرداند.

اما در بسیاری از موارد، یک یا چند پمپ برگشتی میعانات گازی نیاز به غلبه بر جاذبه، فشار معکوس در خط برگشت و افت فشار به دلیل کارکرد لوله‌ها دارند. به همین دلیل، پمپ کندانس اتوماتیک، به کمک می‌آید. این پمپ، یک پمپ گریز از مرکز الکتریکی یا یک پمپ غیر الکترومکانیکی است که میعانات را با استفاده از فشار بخار به عنوان نیروی محرکه پمپ می‌کند.

کندانس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

مطلب پیشنهادی: خرید پمپ گراندفوس

پمپ کندانس اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

پمپ کندانس اتوماتیک عمدتاً به صورت متناوب کار می‌کند و مجهز به مخزنی است که می‌تواند میعانات را ذخیره کند. هنگامی که جریان هوای گرم و مرطوب از طریق سیم پیچ خنک کننده تنظیم می‌شود، سپس، سیم پیچ خنک کننده باعث ایجاد تراکم پیچ می‌شود. پس از آن، میعانات تولید شده روی سینی قطره‌ای که در واحد دمنده سیستم یا واحد انتقال هوا قرار دارد، ریخته شده و سپس به لوله تخلیه می‌ریزد.

میعانات پس از عبور از لوله تخلیه به مخزن جمع آوری میعانات می‌افتد. فرآیند تشکیل تراکم تا زمانی ادامه می‌یابد که سطح سیال به سطح بالای مخزن برسد. در این بین، سوئیچ شناور مجهز به پمپ کندانس اتوماتیک است. هنگامی که سیال میعانات به سطح بالای مخزن برخورد می‌کند، سوئیچ شناور، موتور پمپ را روشن می‌کند.

در این مرحله، پمپ شروع به پمپاژ آب جمع‌آوری‌شده به داخل لوله تخلیه (معمولاً یک لوله پلاستیکی انعطاف‌پذیر) می‌کند تا زمانی که سیال فضایی را در مخزن برای جمع‌آوری میعانات باقی بگذارد. سپس، این میعانات گازی از طریق لوله تخلیه به خارج از خانه یا ساختمان منتقل می‌شوند.

برخی از پمپ‌های کندانس دارای کلید دو مرحله‌ای هستند:

  1. اگر آب تا نقطه فعال سازی فاز 1 افزایش یابد، پمپ شروع به کار می‌کند.
  2. مرحله دوم در صورت افزایش مداوم آب (احتمالاً به دلیل خرابی پمپ یا مسدود شدن لوله تخلیه)، پمپ فعال می‌شود. در این مرحله، سوئیچ سیستم HVAC را خاموش می‌کند.

چگونه یک پمپ کندانس اتوماتیک انتخاب کنیم؟

انتخاب صحیح پمپ کندانس اتوماتیک بسیار سخت است. با این حال، برخی از پارامترها هستند که از طریق آنها می‌توانید یک پمپ کندانس خوب انتخاب کنید. این پارامترها عبارتند از:

  • اسب بخار: قدرت خروجی پمپ به عنوان اسب بخار شناخته می‌شود و اندازه گیری آن بر حسب اسب بخار است.
  • فشار: برای انتخاب این پمپ، باید بررسی کنید که یک پمپ چقدر می‌تواند فشار را برای انتقال سیال ایجاد کند.
  • هد: توان پمپ عرضه شده به سیال پمپاژ را توصیف می‌کند. به عبارت ساده، Head نشان دهنده حداکثر ارتفاعی است که یک پمپ می‌تواند سیال را انتقال دهد.
  • ظرفیت پمپاژ: ظرفیت پمپاژ این پمپ‌ها نیز به عنوان دبی شناخته می‌شود. ظرفیت پمپ برای انتقال سیال در یک دقیقه یا ساعت را توصیف می‌کند.

معایب پمپ کندانس اتوماتیک

مطالعه بیشتر: بوستر پمپ آبرسانی

معایب پمپ کندانس اتوماتیک

معایب فرآیند میعانات در زیر آورده شده است:

  • دمای پایین آب ورودی
  • هزینه سوخت را افزایش می‌دهد.
  • این روش باعث افزایش زه کشی دیگ می‌شود.
  • دمای پایین میعانات
  • پمپ‌های میعانات الکتریکی نیاز به تعمیر پمپ آبرسانی و نگهداری بیشتری دارند.
  • پمپ میعانات گازی مشکلات کاویتاسیون دارد.
  • مصرف انرژی برای پمپاژ میعانات

اگر یک پمپ کندانس اتوماتیک خراب شود چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که موتور یک پمپ کندانس از کار می‌افتد، نشت آب با روشن شدن سیستم تهویه مطبوع آغاز می‌شود. گاهی اوقات موتور پمپ به کار خود ادامه می‌دهد، اما مخزن میعانات گازی سرریز می‌شود. این سرریز به دلیل گرفتگی شیر یا قطعات داخلی پمپ ایجاد می‌شود.

یکی از خرابی‌های رایج پمپ کندانس اتوماتیک، این است که جریان متناوب برای جلوگیری از سرریز شدن مخزن، پمپ خاموش می‌شود. پس اگر پمپ کندانسور خراب شد، در اسرع وقت تمیز، تعمیر یا تعویض شود.

سوالات متداول پمپ کندانس اتوماتیک

مهمترین معایب پمپ کندانس اتوماتیک چیست؟

مصرف انرژی و هزینه سوخت بالایی دارد، و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد.

در انتخاب پمپ کندانس اتوماتیک به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

باید به اسب بخار، فشار، هد و ظرفیت پمپاژ آن توجه کرد.

جمع بندی پمپ کندانس اتوماتیک

پمپ کندانس از دسته پمپ‌های گریز از مرکز است که در سیستم تهویه مطبوع، سیستم بخار یا تبرید استفاده می‌شود. گاهی اوقات، سیستم فشار، بخار کافی دارد تا میعانات را از طریق نگهدارنده بخار و خطوط برگشت به داخل مخزن به محفظه دیگ بازگرداند. در این مقاله با پمپ کندانس و نحوه عملکرد آن، همچنین با روش انتخاب یک پمپ کندانس خوب و معایب آن آشنا شدیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع پمپ و کسب اطلاعات بیشتر با ایران جهش همراه باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!