پمپ گریز از مرکز عمودی

پمپ‌های گریز از مرکز عمودی، پمپ‌هایی هستند که در بسیاری از کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. پمپ های گریز از مرکز عمودی در بسیاری از کاربردها کارآمد هستند زیرا در برابر خوردگی و سایش کاملاً مقاوم هستند. بنابراین پمپ‌ گریز از مرکز عمودی با اعمال در چندین مدل تولید می‌شود. هر مدل به دلیل ویژگی‌های آن برای یک موقعیت خاص مناسب‌ می‌باشد.

پمپ گریز از مرکز عمودی مناسب‌ترین گزینه برای سیستم‌های آبیاری، شبکه‌های آبرسانی و یا حتی برای سیستم‌های پمپاژ آب استخر است. پمپ گریز از مرکز عمودی قادر است تمام نیازها را برآورده کند. خرید پمپ عمودی، علاوه بر عملکرد بی صدا و مقاومت مکانیکی عالی در برابر خوردگی، به دلیل تطبیق‌پذیری و کارایی بالا توصیه می‌شود.

انواع مدل‌های پمپ گریز از مرکز عمودی

مدل‌های مختلف پمپ‌های گریز از مرکز عمودی برای هریک از کاربردها کارآمد هستند. برخی از مدل‌ها با سیستم آب بندی هیدرودینامیکی توسعه یافته اند، به این معنی که واشر یا مهر و موم ندارند. پمپ گریز از مرکز عمودی تک بلوک دارای ظرفیت جریان تا 350 متر مکعب بر ساعت و فشار تا 90 میلی‌لیتر است.

همچنین امکان یافتن پمپ‌های گریز از مرکز عمودی در مدل VSV وجود دارد. دبی پمپ‌های این مدل می‌تواند تا 1000 m³/h برسد، در حالی که فشار تا 110 mcl می‌رسد و در نتیجه حداکثر بازده را تضمین می‌کند. همچنین پمپ‌های گریز از مرکز عمودی مدل VCRA-L وجود دارد. مانند VSV، این مدل تا 1000 متر مکعب در ساعت جریان دارد، در حالی که فشار آن به 77 mcl می‌رسد.

انواع مدل‌های پمپ گریز از مرکز عمودی

اصول عملکردی پمپ گریز از مرکز عمودی

عنصر ساختاری اصلی پمپ گریز از مرکز از نوع عمودی یک پروانه مجهز به پره است. پروانه‌های این الکتروپمپ‌های گریز از مرکز دو دیسک هستند که بر روی یک محور عمودی نصب شده‌اند و در فاصله مشخصی از یکدیگر قرار گرفته‌اند و توسط تیغه‌هایی که در جهت مخالف جهت چرخش خود چرخ خم می‌شوند به هم متصل می‌شوند.

اصل کار یک پمپ گریز از مرکز عمودی به شرح زیر است:

  • مایع از طریق لوله ورودی به داخل محفظه وارد می‌شود.
  • پس از این‌که مایع وارد محفظه شد و همراه با حرکت تیغه‌ها شروع به چرخش کرد، یک نیروی گریز از مرکز شروع به اعمال نیرو بر روی آن می‎کند و آن را به دیواره‌های محفظه داخلی فشار می‌دهد.
  • وقتی مایع وارد ناحیه لوله خروجی می‌شود، مایع که قبلاً به دلیل نیروهای گریز از مرکز وارد شده بر آن تحت فشار قرار گرفته است، به داخل خط فشار رانده می‌شود.
  • هنگامی که پروانه یک الکتروپمپ گریز از مرکز با پره‌های ثابت روی آن می‌چرخد، مکش مایع پمپ شده و خروج آن به خط فشار در حالت پیوسته اتفاق می‌افتد. بنابراین، بیرون راندن محیط مایع پمپ شده رخ می‌دهد.
  • شفت الکتروپمپ که پروانه آن روی آن ثابت شده است برای اطمینان از سهولت و دقت چرخش در مجموعه‌های بلبرینگ قرار می‌گیرد و المان‌های آب‌بندی بین قسمت‌های متحرک و ثابت دستگاه تعبیه می‌شود.

برخی از مدل‌های پمپ گريز از مركز عمودی را مي‌توان حتی در خطوط لوله با قطر مناسب نصب کرد که می‌تواند کارایی پمپاژ مایع را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. لوله‌های مکش و تخلیه این گونه مدل‌ها در یک محور قرار دارند.

اصول عملکردی پمپ گریز از مرکز عمودی

نکات مهم نگهداری پمپ گریز از مرکز عمودی

با رعایت قوانین ساده برای استفاده و نگهداری از پمپ‌های سانتریفیوژ، عمر مفید پمپ‌های گریز از مرکز را به میزان قابل توجهی افزایش دهید و همچنین از عملکرد بدون مشکل آن‎ها اطمینان حاصل کنید. در میان قوانین پمپ‌های گریز از مرکز عمودی، لازم است موارد زیر را برجسته کنید:

  • پمپ‌های این نوع نباید به صورت افقی یا حتی شیب‌دار نصب شوند.
  • استفاده از چنین پمپ‎هایی برای پمپاژ قطعاتي که برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است اکیداً ممنوع است. اگر از پمپ‌های آب برای پمپاژ مایعات تهاجمی شیمیایی یا محیط‎هایي که حاوی مواد نامحلول هستند استفاده شود، چنین تجهیزاتی به سرعت از بین می‌روند. در عین حال، استفاده از پمپ‌های گران قیمتی که برای کار با محیط‎های شیمیایی تهاجمی برای پمپاژ آب طراحی شده‌اند، از نظر اقتصادی امکان‌پذیر نیست.
  • اگر پمپ گریز از مرکز باید در فصل سرد استفاده شود، بدنه آن باید عایق بندی شود یا چنین تجهیزاتی باید در یک اتاق گرم نصب شود. در غیر این صورت، محفظه پمپ نه تنها سفتی خود را از دست می‎دهد، بلکه حتی  مایع یخ زده در قسمت داخلی آن نیز دچار تركيدگي مي‌شود.

سخن آخر پمپ گریز از مرکز عمودی

پمپ‌های گریز از مرکز عمودی که ویژگی طراحی محل شفت و پروانه آن مطابق با نام آن‌ها است، هم در زندگی روزمره و هم در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. به دلیل آرایش عمودی محور، پروانه و بدنه، این تجهیزات به فضای زیادی نیاز ندارد که یکی از دلایل اصلی محبوبیت بالای آن است. پمپ گریز از مرکز عمودی، بسته به مدل، می‌تواند به عنوان یک پمپ مستقل و همچنین به عنوان عنصری از یک سیستم تامین آب یا فاضلاب استفاده شود. در پایان امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله از ایران جهش، شما را با این نوع پمپ‌ها، به خوبی آشنا کرده باشیم.

به این نوشته امتیاز دهید

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!