تفاوت پمپ عمودی و افقی

به دلیل سادگی و قابلیت اطمینان پمپ‌های عمودی و افقی، هر کدام از آن‌ها به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‎‌‌گیرند. از آن‌جایی که تقریبا می‌توان گفت که هیچ حوزه‌ای در صنعت وجود ندارد که در آن از پمپ‌ها استفاده نشود، دانستن تفاوت پمپ عمودی و افقی اهمیت بسیاری دارد. در ادامه مطلب از ایران جهش به تفاوت پمپ عمودی و افقی می‌پردازیم.

پمپ‌های عمودی چه تفاوتی با پمپ‌های افقی دارند؟

تفاوت پمپ عمودی و افقی در محل قرارگیری موتور است. در مورد پمپ افقی، موتور و شفت در یک ارتفاع هستند. علاوه بر این، باید مایع را به عنوان روان‌کننده پمپ در این نوع پمپ‌ها استفاده کنید. همچنین، در حالت عمودی، موتور معمولا بالای پمپ قرار دارد که به آن اجازه می‌دهد بدون نیاز به توقف تغذیه کار کند. از دیگر تفاوت پمپ عمودی و افقی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

ظاهر

پمپ عمودی همان‌گونه که در ظاهر مشخص است، به صورت عمودی قرار می‌گیرد، در حالی که پمپ افقی به صورت افقی است.

روش اتصال

اجزای پمپ عمودی روی هم قرار می‌گیرند و از پایین به بالا متصل می‌شوند، پمپ افقی به صورت طولی روی پایه قرار می‌گیرد، پمپ عمودی به طور کلی پمپ لوله نامیده می‌شود، مانند پمپ گریز از مرکز. همچنین، پمپ افقی از طریق کوپلینگ به موتور متصل می‌شود که نیاز به تراز منظم دارد.

سطح

پمپ عمودی منطقه کوچکی را اشغال، در حالی که پمپ افقی سطح بزرگی را اشغال می‌کند. فضای پمپ عمودی کوچک‌تر از فضای پمپ‌های افقی است، بنابراین نیازی به قرار دادن پایه نیست. به علاوه، پمپ‌های افقی دارای پایه هستند، بنابراین لازم است در محیط پایه ایجاد شود.

اصلی‌ترین تفاوت پمپ عمودی و افقی رابطه بین فشار و جریان سیال است. پمپ عمودی با نرخ جریان پایدار محیط پمپ‌ شده مشخص می‌شود که کمی به فشار وابسته است. این بدان معنی است که این پمپ همیشه سعی می‌کند همان حجم مایع یا گاز را به خط فشار، وارد کند. حتی اگر فضای بیش‎تری برای مایع در خط فشار وجود نداشته باشد، پمپ همچنان سعی می‌کند دقیقا همان قسمت را به آن‌جا فشار دهد. خرید پمپ عمودی برای افرادی که دارای فضا کمی برای نصب و راه اندازی پمپ هستند، بسیار مفید است.

پمپ افقی نیز جایی که می‌تواند افت فشار را ثابت نگه می‌دارد. هرچه فشار بیشتر باشد پمپ مایع کم‌تری پمپاژ می‌کند. در نتیجه، هر دو پمپ در جایی انتخاب می‌شوند که یا باید افت فشار بسیار زیادی ایجاد شود، یا زمانی که لازم است جریان مایع در همان سطح بدون توجه به اختلاف فشار حفظ شود. به علاوه، پمپ‌های عمودی، ارزان‌تر هستند و می‌توانند جریان سیال زیادی ایجاد کنند. سیال هرچه سریع‌تر جریان یابد، افت فشار کم‌تر می‌شود.

موارد استفاده از پمپ عمودی

در موارد زیر باید از پمپ عمودی استفاده شود:

  1. در محلی که سطح آب زیاد تغییر می‌کند، پمپ باید با توجه به سطح پایین آب نصب شود. در این لحظه پمپ عمودی می‌تواند مساحت زمین را کاهش دهد. 
  2. یکی دیگر از دلایل استفاده از پمپ عمودی این است که می‌توانید از یک یاتاقان روغن کاری شده با ساختار ساده استفاده کنید. 
  3. برخی از پمپ‌های جریان فشار قوی کوچک به دلیل مراحل زیاد و کوچک بودن پمپ مستعد ناپایدار هستند. یکی از اقدامات برای تغییر این وضعیت استفاده از پمپ‌های عمودی و آزاد کردن پمپ است.
پمپ‌های عمودی چه تفاوتی با پمپ‌های افقی دارند؟
پمپ عمودی

نحوه کار پمپ عمودی

عملکرد پمپ طبقاتی ایستاده ساده و اساسی است، آب ساده از لوله ورودی پمپ وارد و سپس توسط موتور هدایت می‌شود که با سیم پیچ و آهنربا میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و سپس پروانه را به طور مداوم می‌گیرد. با چرخش روتور، سیالی جابجا می‌شود که پمپ را تغذیه می‌کند.

این نوع پمپ نوعی پمپ هیدرولیک است که انرژی مکانیکی را به انرژی جنبشی فشار در یک سیال تبدیل می‌کند. پمپ عمودی سرعت سیالات را افزایش می‌دهد تا بتوانند مسافت‌های زیادی را جابه‌جا کنند.

سوالات متداول در زمینه تفاوت پمپ عمودی و افقی

مهم ترین تفاوت پمپ عمودی و افقی در چیست؟

به طور خلاصه اصلی ترین تفاوت پمپ عمودی و افقی در اشغال فضا است. اگر فضا کمی برای نصب و راه اندازی پمپ دارید، پمپ عمودی به شدت توصیه می‌شود.

شباهت پمپ آب طبقاتی و افقی چیست؟

پمپ عمودی و افقی هر دو پمپ آب سانتریفیوژ به شمار می‌رود که از جنس استیل و چدن ساخته می‌شوند.

نتیجه گیری در خصوص تفاوت پمپ عمودی و افقی

پمپ‌های عمودی و افقی به دلیل قابلیت اطمینان بالا، مقاومت در برابر خوردگی و دوام بسیار مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند و تعمیر پمپ آبرسانی در این دو مدل بسیار راحت است. با این حال، به دلیل طیف وسیعی از مدل‌ها در بازار، انتخاب مدل بهینه اغلب دشوار خواهد بود. برای انتخاب یک پمپ قابل اعتماد و با کیفیت، باید در مورد سازنده تصمیم بگیرید، زیرا کیفیت مواد استفاده شده، مونتاژ و کنترل کیفیت مستقیماً بر عمر مفید دستگاه تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل ارزش دارد که پمپ‌های تولید شده از برند معتبری که محصولات خود را سال‌هاست در بازار ارائه می‌دهند، خریداری کنید. پمپ‌های عمودی و افقی به ویژگی‌های خود، امروزه یکی از محبوب‌ترین پمپ‌ها محسوب می‌شوند. زیرا از نظر کیفیت؛ قابلیت اطمینان و هزینه، مقرون به صرفه هستند. هم اکنون با دانستن تفاوت پمپ عمودی و افقی بهتر می‌توانید برای خریداری پمپ مورد نیاز خود اقدام کنید.

با وجود اینکه امروزه قیمت پمپ خریداری شده نقش مهمی در انتخاب و خرید دارد، نیازی به افراط در خرید گران‌ترین یا ارزان‌ترین پمپ نیست. از این گذشته، طبق آمار، پمپ‌های ارزان قیمت چینی بیش از 1 تا 3 سال کار نمی‌کنند، در حالی که پمپ‌های مارک‌های معروف اروپایی می‌توانند مدت زمان طولانی دوام بیاورند، اما بسیار گران قیمت هستند. پس برای خرید پمپ عمودی و افقی و بوستر پمپ آبرسانی خوب که برای سالیان طولانی دوام می‌آورد، باید یک تامین‌کننده قابل اعتماد پیدا کنید که تجربه زیادی داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!