پمپ آب خطی خانگی

با توجه به اهمیت پمپ‌ها در زندگی روزمره و نقش آنها در آبرسانی در واحدهای مختلف، موضوع پمپ آب خطی خانگی یکی از موضوعات جذاب و حائز اهمیت در زمینه فناوری و تاسیسات است. از این رو، در این مقاله از ایران جهش قصد داریم به بررسی جامع و کاملی از این نوع پمپ بپردازیم. از مفاهیم پایه تا معایب و ویژگی‌های آن، همه جزئیات مربوط به پمپ آب خطی خانگی را در اینجا برای شما بیان خواهیم کرد. آماده باشید تا به دنیای جذاب و پرکاربرد پمپ‌های آب خطی خانگی سفر کنیم.

پمپ آب خطی خانگی چیست؟

پمپ سیرکولاتور خطی یا پمپ آب خطی خانگی، زیر مجموعه پمپ سیرکولاتور بوده و برای فعالیت‌های تاسیساتی مناسب می‌باشد. این پمپ در سیستم‌های گرمایش ساختمان‌های مسکونی و تجاری، سیستم‌های تهویه و سیستم‌های گردش آب گرم و شوفاژ خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ آب خطی خانگی در مدل‌های مختلف سه فاز،‌ تک فاز با حالات سه سرعته و تک سرعته تولید می‌شوند.

پمپ آب سیرکوله خطی سه سرعته از دسته پمپ آب سیرکولاتور خطی آب گرد می‌باشد که بیشتر برای پمپ برگشت آب گرم نیز استفاده می‌شود. ساخت پمپ سیرکولاتور خطی طراحی ویژه ای دارد که نگهداری و تعمیر پمپ‌ آبرسانی را راحت تر کرده است. همچنین این پمپ آب در مدلهای تک سرعته نیز در دو نوع 1450 دور و 2900 دور تولید می‌شوند. نوع 1450 دور پمپ آب خطی برای کاربری‌هایی مناسب می‌باشد که نیازمند این است که پمپ دائم کار کند.

پمپ آب سیرکولاتور خطی سه دور، سرعت آن به شکل‌های مختلف تنظیم می‌شود و تغییر حالات میزان آبدهی و ارتفاع پمپاژ آب متفاوت می‌باشد. پمپ‌های آب خطی معمولا به شکل عمودی بوده و می‌توانند از نوع اتصال مستقیم و یا Frame-Mounted باشند. فلنج‌های ورودی و خروجی نسبت به هم در یک خط واقع قرار گرفته‌اند و در دو سمت مخالف پمپ قرار می‌گیرند.

پمپ آب خطی خانگی چیست؟
نمایی از پمپ آب خطی خانگی

مطلب پیشنهادی: خرید پمپ عمودی

معایب پمپ آب خطی خانگی

پمپ آب خطی خانگی با وجود مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. در چیدمان عمودی، تکیه گاه موتور به جای صفحه‌ی پایه، خود پمپ است. از این رو در اندازه‌های بزرگتر به یک تکیه گاه خارجی نیاز است. این نوع طراحی از نقطه نظر ساختاری دارای پایداری کمی می‌باشد، چون بارهای وارده مثل پمپ‌های افقی از نوع Frame-mounted، از طریق شاسی به فونداسیون منتقل نمی‌شوند.

شرایط مکش نیز ممکن است به دلیل تغییر جهت‌های مختلفی که جریان باید در حین حرکت از فلنج مکش به ورودی پروانه متحمل شود، به خوبی حالت پمپ با مکش انتهایی نباشد. نشتی صورت گرفته از پکینگ یا مکانیکال سیل به بخش جمع آوری که در آنجا بتواند توسط لوله کشی پمپ آب به یک سیستم پساب منتقل شود، نرفته و در عوض ممکن است در ناحیه ی محفظه ی نشت بندی تجمع کند. اگر چه این مقدار نشتی می‌تواند از آنجا به بیرون تخلیه شود، ولی احتمال دارد با ایجاد خوردگی به پمپ یا تکیه گاه موتور نیز آسیب وارد کند.

ویژگی‌های پمپ سیرکولاتور خطی

پمپ آب سیرکولاتور یا پمپ آب خطی خانگی جهت تامین و گردش آب گرم در سیستم گرمایشی مرکزی خانگی و صنعتی و یا سیستم تهویه هوا به کار می‌رود. بدنه پمپ‌های خطی بخش هیدرولیکی چدنی و روتور دارد. این پمپ‌ها به عنوان پمپ‌های گریز از مرکز استفاده می‌شوند. جنس پروانه نیز در این نوع از پمپ‌ها استیل، برنجی و چدن می‌باشد.

به عنوان مثال در سیستم شستشوهای صنعتی و جابجایی سیال شیمیایی در صنایع مختلف از پمپ سیرکولاتور خطی با بدنه و پروانه استیل استفاده می‌شود.

پارامترهای مهم جهت انتخاب یک پمپ

گنجایش آب، فشار پمپ، مقدار مصرف انرژی، راندمان و کارایی پمپ و سرعت چرخش پروانه یک پمپ آب خطی خانگی پارامترهای مهمی هستند که در هنگام انتخاب پمپ آب باید به آنها توجه کرد. این پمپ آب، با پمپاژ کردن و چرخاندن سیال در یک مدار بسته کار می‌کنند و از دو بخش اصلی الکتروموتور و پمپ تشکیل شده اند که الکتروموتور خود به دو بخش بلبرینگ و روتور و همچنین پمپ به سه بخش واسطه، پروانه و سیل مکانیکی تقسیم می‌گردند. پمپ‌های سیرکولاتور خطی در هنگام کار کرد بسیار کم صدا بوده و دور موتور این نوع الکتروپمپ‌ها 1500 تا 3000 دور در دقیقه می‌باشد.

نحوه عملکرد پمپ آب خطی خانگی

یک پمپ آب خطی خانگی دو بخش اساسی الکتروموتور و پمپ آب دارد. موتور الکتریکی، پروانه‌ها را به حرکت در می‌آورد و باعث جابجایی آب به سمت جلو و یا به سمت بالا می‌شود. پروانه ی پمپ سیرکولاتور خطی مانند یک توربین عمل می‌کند.

پروانه پمپ آب یک چرخ همراه با یکسری تیغه‌های زاویه دار دارد که با حرکت سریع خود، آب را به سمت جلو سوق می‌دهد. موتور نیز در یک پوشش ضد آب مهر موم شده، به پروانه چسبیده است. هنگامی که پمپ آب را به سمت بالا پمپاژ می‌کند، آب در اطراف یک سیستم سیرکولاتور گردش پیدا کرده و مجدد به موقعیت اصلی خود باز می‌گردد.

با توجه به این، یک پمپ سیرکولاتور به قدرت کافی جهت انتقال و جابجایی آب در لوله‌ها نیاز دارد. این پروسه بارها و بارها تکرار خواهد شد. پمپ سیرکولاتور به اندازه کافی کوچک است. به همین دلیل می‌توان آن را در کنار سیستم لوله کشی نصب کرد.

موارد کاربرد پمپ آب خطی خانگی

از جمله موارد کاربرد پمپ آب خطی خانگی می‌توان به سیرکوله کردن آب گرم و سرد از 10- تا 130 درجه سانتی گراد اشاره کرد. علاوه بر این پمپ آب خطی، آب را از سیستم گرمایش مرکزی انتقال می‌دهد و هوا را در موارد کاربری اداری، تجاری و صنعتی تهویه می‌کند.

پمپ آب خطی، آب گرم و سرد را در سیستم تهویه ی هوا، رادیاتورها، سیستم گرمایش از کف و همچنین سیستم گرم کردن آب سیرکوله می‌کند. در صنایع مختلف برای انتقال مایعات شیمیایی و صنعتی و سیستم‌های شستشو از این نوع پمپ استفاده می‌شود.

موارد کاربرد پمپ آب خطی خانگی

مطالب پیشنهادی: بوستر پمپ آبرسانی

شباهت پمپ سیرکولاتور خطی و پمپ زمینی

پمپ طبقاتی کوچک یا بزرگ، در هر دو نوع پمپ آب خطی خانگی و زمینی ویژگی‌های مشترکی دارند که عبارتند از:

  • هر دو صدای بسیار کمی دارند.
  • وظیفه هر دو گردش آب گرم در سیستم‌ها است.
  • هر دو آنها می‌توانند به صورت دائم کار کنند.
  • نصب هر دو آنها آسان است.
  • قیمت پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی از لحاظ نگهداری بسیار پایین است.
  • در سایزها و مدل‌های مختلف وجود دارد.
  • هر دو امکان اتصال به الکتروموتور را به دو روش کوپله یا با واسطه دارند.
  • عملکرد پمپ سیرکولاتور در هر دو سری، بسیار به صرفه می‌باشد.
  • هیچ یک مکش منفی ندارند.
  •  متریال مشترک مورد استفاده در ساخت بدنه آنها، چدن می‌باشد.

جمع بندی پمپ آب خطی خانگی

پمپ سیرکولاتور خطی یا پمپ آب خطی خانگی در مقایسه با نوع زمینی دمای بیشتری را تحمل می‌کند. در مدل خطی ورودی و خروجی در یک راستا قرار دارند. در حالیکه در پمپ زمینی عمود بر هم هستند. پمپ سیرکولاتور زمینی روی شاسی جای می‌گیرد. همچنین برای استفاده از آن در مدار باید اتصالاتی به آن افزوده شود.

سیرکولاتور خطی فقط برای تامین دبی است اما نوع زمینی برای هد و دبی طراحی شده است. به دلیل نوع خطی ارتفاع و دبی بسیار کمتری از نوع زمینی را تامین میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بوستر پمپ آتش نشانی و انواع پمپ با ایران جهش تماس حاصل کنید.

سوالات متداول پمپ آب خطی خانگی

پارامتر های مهم جهت انتخاب یک پمپ چیست؟

گنجایش آب، فشار پمپ، مقدار مصرف انرژی، راندمان و کارایی پمپ و سرعت چرخش پروانه ی پمپ پارامترهای مهمی هستند که در هنگام انتخاب پمپ آب باید به آنها توجه کرد

پمپ آب خطی خانگی چه کاربرد هایی دارد؟

از جمله موارد کاربرد این نوع از پمپ ها می توان به سیرکوله کردن آب گرم و سرد از 10- تا 130 درجه سانتی گراد اشاره کرد. علاوه بر این پمپ آب خطی، آب را از سیستم گرمایش مرکزی انتقال می دهد و هوا را در موارد کاربری اداری، تجاری و صنعتی تهویه می کند. پمپ آب خطی، آب گرم و سرد را در سیستم تهویه ی هوا، رادیاتورها، سیستم گرمایش از کف و همچنین سیستم گرم کردن آب سیرکوله می کند. در صنایع مختلف برای انتقال مایعات شیمیایی و صنعتی و سیستم های شستشو از این نوع پمپ استفاده می شود.

3.7/5 - (6 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!