پمپ فشار قوی

یکی از انواع پمپ آب گریز از مرکز که بخش شعاعی و پروانه‌های یاتاقانی دارد، پمپ فشار قوی است. این پمپ دارای تعدادی طبقه می‌باشد و موتوری جداگانه نیز دارد. پمپ‌های فشار قوی قادر به مکش یا وکیوم قوی هستند و با وجود اینکه دبی بالایی ندارند، ولی فشار بسیار بالایی تولید می‌کنند. رفت و آمد پیستون داخل سیلندر در پمپ فشار قوی، باعث ایجاد فشارهای بسیار بالایی در حد بیش از ۱۰۰۰ اتمسفر می‌شود و دبی اینگونه پمپ‌ها تا ۲۰۰ لیتر در دقیقه، قابل افزایش می‌باشد.

در ادامه در این مقاله از ایران جهش همراه ما باشید تا به بررسی پمپ فشار قوی و موارد استفاده آن بپردازیم.

پمپ فشار قوی چه ویژگی‌هایی دارد؟

این پمپ‌ها نسبت به سایر پمپ‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند که عبارتند از:

  • قطر پروانه‌ آن بیشتر است.
  • سرعت روتور آن بیشتر است.
  • تعداد پروانه‌ها و طبقات به کار رفته در پمپ فشار قوی نیز بیشتر است.

از پمپ فشار قوی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

موارد استفاده از پمپ‌‌های فشار قوی بسیار متعدد است که برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • پمپاژ آب و زهکشی
  • سیستم‌های آب‌رسانی در بخش مصارف صنعتی
  • آبیاری به حالت بارانی
  • عمل پمپاژ آب گرم و سرد در بخش تأسیسات صنعتی
  • استفاده به عنوان پمپ آتش‌نشانی در اطفاء حریق یا بوستر پمپ آتش نشانی
  • استفاده به عنوان پمپ پشت تراکتوری
  • پمپ مورد استفاده در کارواش
  • آبیاری مزارع کشاورزی
  • آبرسانی استخرهای بزرگ

پمپ فشار قوی چیست؟

نحوه‌ عملکرد پمپ فشار قوی

وظایف و نحوه‌ عملکرد این پمپ‌ها به این صورت است که سیال از بخش درونی مکش و لوله‌ی داخلی، وارد پمپ می‌شود. به دلیل آنکه پروانه‌ها بر سطح محور، در حال حرکت هستند، نیروی گریز از مرکز ناشی از حرکت پروانه با حرکت موتور، باعث مکش سیال به داخل پروانه می‌گردد.
سیال، فشاری برابر صفر دارد و زمانیکه به داخل پروانه جذب می‌شود با عبور از پره‌های پروانه، به‌طرف محیط خارجی پروانه فشار آن زیاد می‌گردد و با فشار به بیرون پرتاب می‌شود.

انواع پمپ فشار قوی کدام‌ اند؟

پمپ‌های فشار قوی انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها موارد استفاده خاص خود را دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • پمپ ترکیبی: هنگامی که احتیاج باشد یک سیال را با جریان خیلی زیاد انتقال دهیم، تعدادی پمپ را به شکل سری به یکدیگر متصل می‌کنیم که به آن، پمپ ترکیبی گفته می‌شود.
  • پمپ دیاگرامی: اگر نیاز به فشار و حرکت زیاد نباشد، می‌توان از پمپ دیاگرامی استفاده نمود. این مدل از پمپ‌ها با ایجاد خلاء، مایع سیال را پمپ می‌نمایند.
  • پمپ رفت و برگشتی: در این مدل از پمپ‌ها برای بالا رفتن فشار سیال، از رفت افقی و عمودی بهره گرفته می‌شود که مقداری هدر شدن انرژی را نیز به دنبال دارد.
  • پمپ پلانجری: اگر قطر فشارنده‌ یک پمپ فشار قوی، پایین باشد به آن پمپ پلانجری گفته می‌شود.

هنگام خرید پمپ فشار قوی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام خرید پمپ فشار قوی لازم است که نکات زیر را درنظر داشته باشید تا با آگاهی بیشتر و احساس رضایت، اقدام به خرید پمپ فشار قوی کرده باشید. نکاتی که باید به آن توجه شود عبارتند از:

کیفیت پمپ

کیفیت محصول، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل در انتخاب کالا می‌باشد. خرید پمپ عمودی و افقی فشار قوی باید با در نظر گرفتن کیفیت خوب و بالای آن صورت گیرد. میزان دقت، در ساخت قطعات داخلی پمپ حائز اهمیت می‌باشد؛ چرا که اگر از مواد اولیه مناسب و درجه یک استفاده نشود، بنا به کاربردی که از آن استفاده می‌شود باعث خوردگی و خرابی پمپ و در نتیجه سیستم می‌شود که مصرف کننده درگیر مشکلات ناشی از آن می‌شود. پس کیفیت پمپ فشار قوی، باید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در هنگام خرید پمپ باشد.

قطعات یدکی و میزان در دسترس بودن

کیت تعمیراتی لوازم یدکی اصلی، یکی دیگر از مواردی است که هنگام انتخاب و خرید پمپ فشار قوی باید به آن توجه ویژه کرد. اگر لوازم یدکی، کیفیت مناسب و مطلوب را نداشته باشند، آسیب‌های جدی به پمپ وارد می‌شود و می‌تواند موجب خسارت‌های سنگین به آن شود. همچنین میزان در دسترس بودن لوازم یدکی و کیت تعمیراتی پمپ‌ها نیز بسیار مهم است؛ چون در صورت نیاز، عدم دسترسی به لوازم اصلی و اورجینال، عملاً امکان تعمیر یا جایگزینی مناسب وجود نخواهد داشت و پمپ ذکر شده، غیرقابل استفاده خواهد شد.

راندمان پمپ و مصرف انرژی

از دیگر مواردی که در زمان خرید پمپ فشار قوی باید به آن توجه کرد، فشار و آبدهی مورد نیاز و مناسب است. چرا که ممکن است بین فشار و آبدهی اسمی و واقعی، تفاوت وجود داشته باشد. اگر پمپ فشار قوی طراحی مهندسی دقیقی نداشته باشد؛ علاوه بر کاهش راندمان، باعث مصرف انرژی بیشتری می‌شود و همچنین باعث اتلاف و هدر رفتن مواد اولیه نیز می‌گردد. مورد دیگر اینکه وقتی راندمان مناسب نداریم؛ برای رسیدن به فشار مطلوب، نیاز به تهیه‌ نیرو محرکه‌ قوی‌تر خواهد بود که علاوه بر مصرف انرژی بیشتر، باعث تحمیل هزینه‌ اولیه‌ بالاتری به مصرف‌کننده می‌شود.

بنابراین اگر هنگام انتخاب محصول به راندمان واقعی پمپ فشار قوی توجه شود، می‌تواند از هزینه‌های اضافی تحمیلی جلوگیری نماید. اگر می‌خواهید یک پمپ مناسب برای خانه‌ی خود انتخاب کنید پیشنهاد می‌شود به صفحه بهترین پمپ مراجعه کنید.

خدمات پس از فروش و گارانتی

میزان گارانتی یک محصول، عامل مؤثر دیگری در انتخاب و خرید پمپ فشار قوی می‌باشد. البته خدمات پس از فروش نیز به همان اندازه اهمیت دارد. به عنوان نمونه، پس از خرید پمپ نیاز به مشاوره‌ فنی در مورد محصول می‌باشد. پس، باید از مجموعه‌ای خریداری شود که دارای یک تیم متخصص، حرفه‌ای و پرسنل آموزش دیده جهت امور خدمات پس از فروش به مشتری است.

هزینه های نگهداری

عامل هزینه‌بر اصلی بعد از خرید پمپ فشار قوی، هزینه‌ نگهداری پمپ می‌باشد. در صورتی که پمپ فشار قوی تهیه شده، موارد مذکور مانند کیفیت بالا، قطعات یدکی اصلی و راندمان مناسب و استانداردهای لازم را نداشته باشد؛ میزان خرابی و نیاز به تعمیرات به مراتب افزایش می‌یابد که مصرف‌کننده را پی در پی به دردسر می‌اندازد و باعث ایجاد احساس اضطراب و نگرانی دائمی برای او می شود که در نهایت مجبور به خرید پمپ فشار قوی دیگری می‌شود.

نگهداری پمپ فشار قوی چگونه است؟
پمپ فشار قوی مخصوص معادن و حفاری

نکاتی که در هنگام نگهداری از پمپ فشار قوی باید رعایت شود

جهت نگهداری اصولی و درست از پمپ‌های فشار قوی لازم است تا نکات زیر را درنظر داشته باشید:

  • پمپ را بدون آب روشن نکنید.
  • آب پمپ را زمانی که از پمپ آب در مدت طولانی استفاده نمی‌کنید، تخلیه کنید.
  • پمپ آب باید به شکل اصولی نصب گردد.
  • مخزن پمپ آب باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • توجه داشته باشید که اگر پمپ آب، هوا بکشد به صورت یکسره کار خواهد کرد.
  • اگر تیوپ از کار بیفتد، فشار هوای درون پمپ کم می‌شود و منجر به از بین رفتن آن می‌شود.
  • هنگام تصمیم به نصب تابلوی برق برای پمپ فشار قوی، دقت کنید که از تابلوی برق صنعتی استفاده کنید.

 جمع بندی پمپ فشار قوی

در پایان توضیح این نکته ضروری است که با توجه به مزایای فراوان پمپ آب فشار قوی؛ استفاده از این پمپ بیش از پیش در مصارف صنعتی، کشاورزی و خدماتی فراگیر شده است. چرا که در پمپ‌های مذکور دیگر نیاز به چندین محفظه حلزونی شکل نخواهد بود، چون سبب بزرگ شدن سایز آن می‌شود و در این پمپ‌ها از دیفیوزر استفاده شده است، بنابراین سایز کوچکی دارند. از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می‌باشند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی لیست قیمت و خرید انواع پمپ، بوستر پمپ آبرسانی با مشاورین و متخصصین ما تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!