پمپ لجن کش عمودی

پمپ های لجن کش در دسته پمپ‌های گریز از مرکز مستغرق قرار دارند. این پمپ‌ها شبیه به پمپ‌های کف کش عمل می‌کنند با این تفاوت که نمی‌توانند سیالات حاوی ذرات جامد، فیبر، املاح و غیره را پمپاژ کنند. در ادامه با ایران جهش همراه باشید تا بیشتر با پمپ لجن کش عمودی آشنا شوید.

در مورد نحوه انتخاب پمپ لجن کش باید گفت که این نوع از پمپ‌ها در دسته موتور پمپ‌های مستغرق سانتریفیوژ می‌باشد و در دو نوع پمپ لجن کش سه فاز و پمپ لجن کش تک فاز ارائه می‌گردد. گذشته از این دور الکتروموتور لجن کش‌ها در محدوده 900 تا 3000 دور در دقیقه است که هر چه سیال غلیظ‌تر باشد دور پایین‌تری دارند. پمپ لجن کش عمودی بسته به نیاز مشتری با جنس بدنه متفاوت عرضه می‌گردد.

لجن کش‌ها از جنس استیل، چدن و برنزی عرضه می‌شوند. برای مثال عمده‌ترین کاربرد این محصولات پمپ لجن کش چاه آب است. از دیگر کاربردهای این پمپ‌ها می‌توان به انتقال و پمپاژ فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی و دیگر سیالاتی را نام برد که ذرات معلق و ذرات جامد در آنها وجود دارد.

متریال و جنس بدنه پمپ لجن کش

جنس بدنه پمپ لجن کش از استنلس استیل، چدن و برنز ساخته شده است. جنس پروانه لجن کش از استیل، چدن و برنج است. این محصولات در دو نوع لجن کش تک فاز و لجن کش سه فاز به مشتریان ارائه می‌گردند. گاهی اوقات محصول موتور پمپ لجن کش با گل کش یکسان در نظر گرفته می‌شود اما این دو محصول کاملا مجزا می‌باشند. استفاده از برندی معتبر به شما کمک می‌کند که نیازتان به تعمیر پمپ آبرسانی کمتر شود.

انواع پمپ لجن کش

پمپ لجن کش در انواع زیر در بازار به مشتریان ارائه می گردد:

  • ساده
  • فلوتردار (قطع کن برقی دارد)
  • بادی (پنوماتیک)
  • برقی ضد انفجار (EX) اروپایی (جهت انتقال سیالات شیمیایی و قابل اشتعال و انفجار و انواع مشتقات نفتی با بدنه چدن و سه فاز)
  • خازن داخل
  • خازن بیرون

انواع الکتروپمپ لجن کش از لحاظ نحوه خنک کاری

۱. آب خنک

۲. روغن خنک

انواع الکتروپمپ لجن کش از لحاظ نحوه خنک کاری

انواع لجن کش از لحاظ نوع پروانه

لجن کش‌ها به لحاظ نوع پروانه به ۵ دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

۱. تک کاناله

۲. دو کاناله

۳. پروانه نیمه باز

۴. پروانه باز

۵. پروانه ورتکس (Vortex)

انواع لجن کش از لحاظ نحوه نصب

  • لجن کش ثابت
  • لجن کش متحرک
  • لجن کش با بدنه و پروانه برنجی جهت جابجایی آب شور

لجن کش‌ها معمولا به لحاظ نحوه کاربری، دارای دو دسته کلی است که عبارتند از:

لجن کش شناور

این نوع لجن کش‌ها درجه حفاظت IP68 دارند و می‌توانند در سیال به صورت کامل غوطه‌ور شوند. همین عبور سیال از اطراف الکتروموتور آب‌بندی شده، موتور را خنک می‌کند و در نتیجه طول عمر آن افزایش می‌یابد. همچنین در اثر کاهش جریان موتور، راندمان آن افزایش بالا می‌رود.

لجن کش عمودی

در این مدل از لجن کش‌ها، الکتروموتور در ارتفاع مورد نظر و در خارج سیال قرار دارد و پمپ در داخل سیال غوطه ور نمی‌شود. این دو از طریق کوپلینگ به هم متصل می‌شوند. در نتیجه به راحتی می‌توان در صورت نیاز الکتروموتور را از آن جدا نمود.

کاربرد پمپ لجن کش

با استفاده از پمپ لجن کش عمودی می‌توان کارهای زیادی انجام داد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

  • انتقال و جابجایی مایعاتی که ذرات جامد مانند الیاف بلند دارند.
  • انتقال و جابجایی سیالاتی که ذرات سایشی دارند.
  • انتقال و جابجایی فاضلاب صنعتی
  • انتقال و جابجایی آب آلوده
  • انتقال و جابجایی آب گل آلود
  • انتقال و جابجایی سیالاتی که آب و گاز دارند.
  • انتقال و جابه جایی لجن پساب صنعتی مخلوط با آب
  • انتقال و پمپاژ در خمیر کاغذ و صنعت فولادسازی
  • مصارف کشاورزی

نحوه انتخاب پمپ لجن کش عمودی

برای انتخاب صحیح موتور پمپ لجن کش باید موارد زیر را در نظر گرفت:

انتخاب پمپ لجن کش عمودی
نمایی از پمپ عمودی لجن کش

۱- ارتفاع (هد)

ارتفاع عامل مهمی در انتخاب لجن کش است. از پایین ترین نقطه‌ای که لجن کش قرار می‌گیرد تا بالاترین نقطه‌ای که می‌خواهد سیال را انتقال دهد به علاوه افت ناشی از اصطکاک سیال درون لوله، ارتفاع یا هد پمپ را تعیین می‌کند. مهم ترین مسئله این است که حداکثر ارتفاع آبدهی در دبی صفر داده می‌شود، بنابراین ضروری است که لجن کش با ارتفاع بیشتری نسبت به ارتفاع محاسبه شده، انتخاب شود.

۲- قطر لوله

چون دبی با قطر لوله رابطه مستقیم دارد؛ قطر خروجی لجن کش نیز عامل تعیین کننده‌ای در انتخاب آن است. دبی لجن کش باید با حجم سیال موجود و مدت زمان تخلیه آن متناسب باشد. تغییر قطر لوله بلافاصله بعد از خروجی لجن کش منجر به آسیب رسیدن به پمپ می‌گردد. بنابراین بهتر است تا حدود 2 متر با سایز خروجی پمپ لوله کشی را انجام داده و سپس قطر آن را تغییر دهیم.

۳- جریان برق

لجن کش‌ها غالبا با برق AC کار می کنند و متناسب با قدرت موتور به صورت تک فاز (220 ولت) و سه فاز (380 ولت) تولید می‌گردند.

۴- فلوتر (قطع کن)

فلوتر در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حجم سیال کم است و این امکان وجود دارد که جریان سیال قطع و منجر به خشک کار کردن پمپ شده و سوختن پمپ را به همراه داشته باشد.

۵- نوع پروانه

نوع سیال و میزان آسیب آن و میزان ذرات جامد موجود در سیال، نوع پروانه و جنس آن را تعیین می‌کند.

سوالات متداول در خصوص پمپ لجن کش عمودی

پمپ لجن کش چند بار قابلیت خاموش و روشن شدن را دارند؟

این قابلیت برای پمپ ها با توجه به کاربرد آن ها در نظر گرفته می شود اما این عدد از بین 5 تا 100 بار در روز قابل تغییر است.

فرق بین پمپ های لجن کش و کف کش چیست؟

تفاوت این دو پمپ در سیال قابل پمپاژ آن هاست، در پمپ های کف کش سیال فاقد ذرات معلق است (در حد بسیار ریز) اما در پمپ های لجن کش پمپ قابلیت انتقال سیال دارای ذرات معلق را دارد.

نتیجه گیری پمپ لجن کش عمودی

در این مطلب سعی شد که درباره الکتروپمپ عمودی از نوع لجن کش، کاربردهایش و انواع آن سخن گفته شود. همچنین نحوه انتخاب پمپ لجن کش عمودی را مورد بررسی قرار دادیم. شما باید برای اینکه بتوانید بهترین پمپ لجن کش را خریداری کنید، قبل از آن انتخاب باید با مشاور و کارشناس این حوزه جهت کسب اطلاعات بیشتر در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!