پمپ آب خانگی با مخزن چیست؟

پمپ آب خانگی یک مخزن انبساط است که همیشه حجمی از آب تحت فشار را در خود نگه میدارد. در پمپ آب خانگی با مخزن تا زمانی که آب در این منبع تمام نشده و یا فشار مخزن از فشار تنظیم شده در روی پرشر سوئیچ کمتر نشود، پمپ استارت نمی خورد. آب با فشار تنظیم شده داخل مخزن متراکم شده و با باز شدن شیر، آب به درون سیستم لوله کشی جاری می‌شود.

انواع پمپ آب را می‌توان با تنظیم کلید اتومات، از بیهوده استارت زدن آن جلوگیری کرد. با این کار مصرف برق کمتر شده و عمر پمپ نیز افزایش می یابد. علاوه بر این به خاطر اینکه پمپ کمتر روشن و خاموش می شود، سر و صدای کمتری ایجاد خواهد کرد.

در این نوع پمپ، فشار هوای استارت و راه اندازی پمپ قابل تنظیم است. یعنی اگر کلید اتوماتیک را روی حالت حداکثر قرار دهید، در صورتی که هر شیر آبی در مدار پمپ باز شود و به عبارتی دیگر با کمترین مصرف آب، پمپ شروع به کار می کند. بسته به نوع نیاز، شما می توانید تنظیمات کلید را طوری انجام دهید که در صورتی که فشار به زیر 1، 1.5 و یا 2 بار رسید، پمپ استارت خورده و شروع به کار نماید. فقط کافی است خواسته خود را به نصاب بیان کنید.

اگر میخواهید طول عمر پمپ آب خود را افزایش دهید، منبع دیافراگمی با حجم بالاتر تهیه نمایید. تامین کنندگان و مصرف کنندگان این اشتباه را می کنند که می گویند از منبع تحت فشار برای پمپ های 1 اسب به بالا استفاده شود، منبع دیافراگمی برای تمام پمپ ها مناسب است.

اجزاء پمپ آب خانگی با مخزن 

پمپ آب خانگی دارای یک پنج راهی، کلید اتوماتیک یا پرشر سوئیچ، درجه فشار سنج و منبع انبساط (از 2 تا 500 لیتری) است.

اجزاء پمپ آب خانگی با مخزن 

مطالعه بیشتر: تعمیر پمپ آبرسانی

تیوپ منبع تحت فشار

طبق استانداردهای بهداشت جهانی، در صورتی که تیوپ مرغوب باشد، عمر تیوپ منبع انبساط در مصارف آب آشامیدنی، 4 ماه می باشد. در بازه زمانی 4 ماهه، به طور میانگین تیوب مانند بادکنک حدود 12000 بار پر و خالی می شود. به همین دلیل مولکول‌های پلیمر از سطح تیوب جدا می شود و آب را آلوده می کند. لذا بهتر است حداقل سالی دو بار تیوپ را عوض کنید تا آب مصرفی شما آلوده نشود.

میزان فشار هوای درون مخزن انبساط

مزایای پمپ آب خانگی با مخزن  

 پمپ خانگی تعداد دفعات کمتری استارت می خورد و به همین دلیل استهلاک کمتری دارد. پمپ آب خانگی مصرف برق کمی دارد. با استفاده از پمپ خانگی فشار آب نوسان کمتری دارد یا به عبارتی دیگر فشار آب یکنواخت و مناسب است.

معایب پمپ آب خانگی با مخزن

پمپ خانگی به دلیل کاهش باد منبع و یا پارگی تیوب، تعداد دفعات سرویس کردن و کنترل آن بیشتر از دیگر مدل ها است. نمی‌توان گفت که در این مدل خود پمپ نیاز به تعمیرات بیشتری دارد. در این مواقع به پمپ باد یا کمپرسور هوا نیاز است.

میزان فشار هوای درون مخزن انبساط

فشار هوای درون مخزن انبساط به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله حجم منبع دیافراگمی یا همان منبع انبساط، تعداد و متراژ طبقات ساختمان، لوله کشی ساختمان، توان الکتروموتور، تنظیم کلید اتوماتیک و غیره. اصولا تعیین بهترین میزان فشار هوا در این نوع از پمپ ها تجربی می باشد. ولی معمولا لوله کش‌ها چیزی بین 25 تا 35 psi قرارداده و یا 0.3 بار کمتر از مینیموم فشار راه اندازی پمپ قرار می‌دهند.

مطالعه بیشتر: اتومات پمپ آب

چگونه سایز مخزن انبساط را انتخاب کنیم؟

بیان این نکته خوب است که بدانید سایز مخزن انبساط هیچ گونه ارتباطی با فشار آب مصرفی ندارد و فشار آب تنها از پمپ آب حاصل می‌شود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مخزن انبساط برای ذخیره حجمی از آب استفاده شده و حجم آن ارتباط مستقیم با میزان استراحت پمپ و در واقع روشن و خاموش شدن آن دارد. در واقع هرچه منبع تحت فشار بزرگتری انتخاب گردد، پمپ ذخیره آب بیشتری داشته و دیرتر استارت می خورد.

سایز مخزن انبساط باید با قدرت پمپ متناسب باشد و این بدین معنا است که از هر منبع انبساطی برای هر پمپ با هر قدرتی نمی توان استفاده کرد. در صورتی که سایز درستی را انتخاب نکنید، به الکتروموتور پمپ فشار وارد شده و پمپ با ضربه و سر و صدای بیش از حد روشن و خاموش می شود. با این اوصاف طول عمر مخزن کاهش می یابد، پمپ دفعات بیشتری استارت خورده و احتمالا در طول زمان مخزن ترک بر میدارد.

نصب پمپ آب خانگی با مخزن

نصب پمپ آب خانگی با مخزن

در زمان نصب پمپ آب خانگی باید وزن لوله ها مهار گردیده و پمپ شما در معرض فشار نباشد. مطابق با مقررات ملی ساختمان، پمپ باید از لوله اصلی شهری جدا باشد و در محلی غیر از آن و توسط شیر یکطرفه به سیستم آب شهری وصل گردد. در واقع، اتصال پمپ به انشعاب اصلی سیستم آب شهری غیر قانونی می باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای نصب نصب پمپ آب خانگی با مخزن با ایران جهش در تماس باشید.

تعمیر و نگهداری پمپ آب خانگی با مخزن یا منبع تحت فشار

 پمپ آب خانگی باید هر 3 تا 6 ماه یک بار سرویس شود تا عمر آن افزایش یابد، حتی بهترین پمپ هم از این قاعده مستثنی نیست.

در صورتی که مخزن انبساط یا منبع تحت فشار (Pressure Tank) خراب شد، به عنوان مهمترین جزء در این نوع سیستم آبرسانی، کل سیستم دچار مشکل شده و دائما پمپ روشن و خاموش می شود.

در صورتی که فشار هوای تیوپ کاهش یابد، خاصیت کشسانی آن از بین رفته و بعد مدتی سوراخ می شود و می بایست تعویض گردد.

همچنین اگر تیوپ داخل منبع تحت فشار، دیر به دیر تعویض شود، منبع فلزی به سرعت پوسیده می شود و آسیب می بیند.

در ورودی به منبع تحت فشار از شیر صافی باید استفاده کنید. چون از ورود اجسام ریز که پمپ و با فشار زیاد به داخل تیوپ پمپاژ می کند جلوگیری می نماید و در نتیجه به تیوپ آسیبی وارد نمی شود.

هر ماه فشار هوای مخزن را چک کنید تا در اثر پر و خالی شدن متعدد، تیوپ از حالت طبیعی خارج نشده باشد.

سوالات متداول

دلیل نصب پمپ آب خانگی مخزن دار چیست؟

در صورتی که مخزن ذخیره وجود داشته باشد، پمپ آب خانگی به صورت یکسره با باز و بسته شدن شیر آب ساختمان خاموش و روشن نمی‌شود و عمر آن افزایش خواهد یافت.

اجزای نصب شده در پمپ خانگی را نام ببرید؟

این اجزا شامل مخزن ذخیره، مخزن تحت فشار با پرشر سوئیچ و ست کنترل است.‎

5/5 - (2 امتیاز)

ایران جهش (iranjahesh)مشاهده نوشته ها

مجموعه ایران جهش تولید کننده پمپ های طبقاتی ایستاده (با طرح گراندفوس دانمارک) است. کیفیت بینظیر، گارانتی کامل، تنوع محصولات و قیمت رقابتی از ویژگی های منحصر به فرد ایران جهش می باشد. من یک نوسینده با سابقه زیاد در حوزه تولید پمپ و بوستر پمپ هستم و قصد دارم بهترین و جدیدترین اطلاعات در حوزه پمپ را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!